• rozwiń

Terminal naftowy w Gdańsku zaawansowany w ok. 30 proc.

Terminal naftowy w Gdańsku zaawansowany w ok. 30 proc.
Foto: www.msp.gov.pl Foto: W Gdańsku powstanie terminal naftowy

Pierwszy etap budowy Terminalu Naftowego w Gdańsku, strategicznej inwestycji PERN „Przyjaźń”, jest zaawansowany w 30 proc. Prace są realizowane zgodnie z planem - poinformowała w piątek spółka.

PERN podał, że od rozpoczęcia inwestycji, czyli po pół roku, „stan zaawansowania robót wynosi obecnie ok. 30 proc., a w niektórych obszarach, np. budowie parku zbiornikowego, nawet więcej”.

Pierwszy hub morski

Według PERN, zaawansowane są także prace przy budowie większości obiektów administracyjnych, przeciwpożarowych, oczyszczalni ścieków, pompowni, czy trafostacji.

- Zdajemy sobie sprawę, jak ważna dla gospodarki naszego kraju jest dziś budowa tego pierwszego w Polsce hubu morskiego, dlatego robimy wszystko, aby zrealizować ją zgodnie z napiętym harmonogramem. I chociaż to duże i dość skomplikowane przedsięwzięcie, wiele wskazuje na to, że nam się uda - powiedział prezes PERN Marcin Moskalewicz, cytowany w komunikacie spółki.

Terminal Naftowy PERN w Gdańsku będzie służył do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także produktów chemicznych. To strategiczna inwestycja spółki. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Dwa etapy budowy

Budowa terminalu będzie realizowana w dwóch etapach. Trwający obecnie pierwszy etap ma zakończyć się w 2015 r. Obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastruktury potrzebnej do ich obsługi.

Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę naftową z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. Spółka zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane