• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: 2019-09-20 17:15

Dostosuj

Tani lot do globalnej katastrofy

Tani lot do globalnej katastrofy
Foto: TVN24 Foto: Rozwój tanich linii lotniczych zagraża klimatowi

Prognozowany wzrost liczby pasażerów linii lotniczych o dodatkowe 30 mln osób w ciągu 13 lat i związany z tym zwiększony ruch powietrzny będzie miał poważny wpływ na klimat - ostrzega organizacja ekologiczna WWF.

Organizacja uważa, że sektor lotniczy powinien być jak najszybciej włączony w europejski system handlu uprawnieniami do emisji CO2, co chociaż w niewielkim stopniu przyczyni się do spadku tempa ocieplania się klimatu.

W Unii Europejskiej trwa debata nad włączeniem lotnictwa do systemu, ale - jak podkreślają ekolodzy z WWF - propozycje unijnych instytucji "mijają się z celem".

Europejski system handlu CO2 obejmuje większość instalacji z dziedziny energetyki (powyżej 20 megawatów mocy) i przemysłu energochłonnego. Lotnictwo nie było do tej pory objęte tym systemem. Unijne propozycje zakładają przyznanie liniom lotniczym 97 proc. uprawnień do emisji CO2, a 3 proc. miałoby być sprzedawane na aukcjach.
- Propozycja Komisji Europejskiej może spowodować wzrost, a nie redukcję emisji gazów cieplarnianych - wynika z najnowszego raportu WWF.

Liczba tych uprawnień ma być przyznawana przewoźnikom na podstawie liczby pasażerów, którzy wybrali dane linie w ciągu konkretnego roku (chodzi o rok bazowy, kończący się na dwa lata przed rozpoczęciem okresu handlu emisjami).

WWF ostrzega, że wiedząc o tej metodologii, przewoźnicy obniżą ceny biletów, by wykazać możliwie największą liczbę pasażerów.
- Ta z pozoru korzystna dla klientów linii lotniczych promocja spowoduje, że linie lotnicze zdobędą maksymalną liczbę uprawnień. W ten sposób końcowa ilość emisji wzrośnie, zamiast maleć - podkreśla WWF.

Z raportu WWF wynika też, że nawet jeśli przewoźnicy płaciliby pełną cenę za uprawnienia do emisji, cena biletu dla pasażera nie byłaby o wiele wyższa.
- Dla przykładu, lot powrotny z Amsterdamu do Paryża wzrósłby o mniej niż 30 zł (średnia cena ok. 600 zł), a z Warszawy do Nowego Jorku o 90-240 zł (cena średnio 2.550 zł) - obliczyli eksperci WWF.

Zdaniem Tomasza Kułakowskiego, dyrektora sprzedaży i marketingu tanich linii Ryanair w Europie Wschodniej, transport lotniczy odpowiada za 2 proc. emisji CO2 w Europie, lub 1,6 proc. emisji gazów cieplarnianych globalnie. - To śladowa ilość w porównaniu z transportem drogowym (18 proc.), czy sektorem energetycznym (26 proc.) - powiedział Kułakowski.

Rzecznik prasowy tanich linii SkyEurope Eryk Kłopotowski powiedział, że linie lotnicze są zainteresowane jak najmniejszym zużyciem paliwa i jak najmniejszą emisją CO2. Także jego zdaniem, obciążenia przewoźników na rzecz ochrony środowiska powinny być sprawiedliwie rozłożone na wszystkie rodzaje transportu.

4 lipca 2006 Parlament Europejski (PE) przyjął rezolucję w sprawie ograniczenia wpływu lotnictwa na zmiany klimatyczne. Rezolucja proponuje zastosowanie zasad regulujących wymianę uprawnień do emisji zanieczyszczeń do sektora lotniczego.

Pozwoliłoby to przewoźnikom, którzy przekraczają przyznane im limity emisji, na zakup uprawnień od tych, którzy ich w pełni nie wykorzystali.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane