• rozwiń
    • WIG20 2194.58 -0.57%
    • WIG30 2490.03 -0.77%
    • WIG 58026.68 -0.72%
    • sWIG80 11627.70 +0.15%
    • mWIG40 3749.54 -1.58%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

System PKP Intercity nie działa trzeci dzień. Rzeczniczka: był testowany, ale niewystarczająco

Rzeczniczka PKP Intercity: walczymy o to, aby zakończyć awarię Odtwórz: Rzeczniczka PKP Intercity: walczymy o to, aby zakończyć awarię
Foto: W systemie nie można kupić biletów m.in. na przejazd Pendolino | Video: Rzeczniczka PKP Intercity: walczymy o to, aby zakończyć awarię

Już trzeci dzień nie działa internetowa sprzedaż biletów na przejazdy PKP Intercity, m.in. pociągami Pendolino. - Pracujemy nad rozwiązaniem problemu 24 godziny na dobę. Nowy system był testowany, ale najwyraźniej niewystarczająco - mówi rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska.

Rzeczniczka przypomina, że bilety na przejazdy PKP Intercity można obecnie nabyć w kasach biletowych. - Przebiega to bez większych zakłóceń. Walczymy o to, aby jak najszybciej zakończyć awarię systemu sprzedaży internetowej - mówi Szopowska.

Testy

Bilety w nowym w systemie sprzedaży online miały być dostępne od godz. 5 rano w niedzielę. - Nowy system był testowany, ale okazało się, że najwyraźniej niewystarczająco. Mamy do czynienia z dosyć przestarzałymi systemami informatycznymi i kolejowymi, do których chcieliśmy podłączyć nowoczesne narzędzia, które miały być atrakcyjną ofertą dla naszych klientów. Niestety okazało się, że na styku tych dwóch systemów, nowoczesnych rozwiązań informatycznych i systemu kolejowego, nie wszystko działa tak, jak powinno - wyjaśnia Szopowska.

Rzeczniczka przyznaje, że trudno obecnie powiedzieć, kiedy system zadziała. - Pracujemy nad tym 24 godziny na dobę. Staramy się postawić ten system na nogi. Problemy, z którymi spotykamy się w tej chwili, będą rozwiązane do momentu wjazdu Pendolino (14 grudnia - red.) na tory - zapewnia Zuzanna Szopowska i dodaje, że spółka PKP Intercity stara się zadbać o tych klientów, którzy próbują kupić bilet na przejazd.

Co zrobić?

- Staramy się pomóc tym, którzy kupili bilet i nie mogą go teraz wydrukować. Mogą wsiąść do pociągu z dokumentem tożsamości ze zdjęciem (np. dowód osobisty, prawo jazdy, paszport), a konduktor wskaże im miejsce i sprawdzi bilet. Nazwiska osób, które kupiły bilet, są w naszym systemie - tłumaczy rzeczniczka.

Rzeczniczka przyznaje, że obecna awaria to bardzo duża nieprawidłowość. - Nie zaprzeczamy, że to bardzo poważna awaria i nieprawidłowość. Konsekwencje zostały już wyciągnięte - mówi rzeczniczka.

Kasy działają bez problemów

Jak poinformował tvn24bis.pl Damian Grabiński z biura prasowego PKP Intercity, w kasach biletowych działa już pełna sprzedaż wraz z rezerwacją miejsc. - Od rana we wszystkich kasach w Polsce realizowana jest pełna sprzedaż biletów PKP Intercity, w tym na pociągi Pendolino. To oznacza, że dla ponad 90 proc. klientów PKP IC, którzy kupują bilety poprzez kasy biletowe sytuacja wróciła do normy - powiedział Grabiński.

Jak dodał, we wtorek nad ranem wykryto źródło błędu, który spowodował awarię sprzedaży biletów w internecie oraz biletomatach. - Przez najbliższą dobę rozwiązanie będzie poddawane próbom obciążeniowym. Pełna dostępność w internecie i w biletomatach będzie uruchomiona po potwierdzeniu, że działa w pełni prawidłowo - zaznaczył.

Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity podkreślił, że sytuację cały czas monitoruje sztab kryzysowy, a na największych dworcach w Polsce działają informatorzy mobilni oraz Centrum Wsparcia Klienta zapewniając pomoc dla pasażerów.

Lecą głowy

Prezes PKP SA Jakub Karnowski odwołał w poniedziałek Pawła Hordyńskiego ze stanowiska członka zarządu PKP Intercity. Oprócz Horodyńskiego, który w zarządzie PKP Intercity odpowiadał za sprawy finansowe, pracę stracili także Piotr Butkiewicz, dyrektor wykonawczy ds. finansowych i wsparcia oraz Michał Rudek, dyrektor biura informatyki.

- Sprawa odpraw dla zwolnionych osób jest w gestii właściciela, czyli spółki PKP S.A. Natomiast kontrakt prezesa Pawła Hordyńskiego nie obejmował żadnej odprawy. Jednak umowa zawierała standardowy zapis o zakazie konkurencji, a więc osoba, która nie może wykonywać pracy w tym obszarze, dostaje pensję. Jednak walne zgromadzenie analizuje, w jakim zakresie to wynagrodzenie będzie wypłacane - tłumaczy Szopowska.

Debiut za miesiąc

Pendolino ma wyjechać na tory 14 grudnia. Jednak zamiast 13 składów na trasy wyruszy jedynie 9. Zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.

- Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 11 przeszło restrykcyjne testy i są gotowe do przewozu pasażerów. W związku z tym w grudniu wykorzystamy maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazdy z pasażerami, a pozostałe stanowić będą niezbędną rezerwę - mówiła wcześniej Szopowska. Dodała, że na niektórych szlakach, na których miały jeździć pociągi Pendolino, pojadą składy Express InterCity.

Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.

Najtańsze bilety kosztować będą 49 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wyniesie 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami będą te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztować będą 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.

Przewoźnik poinformował w poniedziałek, że ze względu na awarię potroi pulę biletów za 49 złotych. Zwiększone pule najtańszych biletów będą w kasach w całym kraju i obejmą pociągi kursujące do połowy stycznia 2015 r.

Zakup strategiczny

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.

W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane