• rozwiń
    • WIG20 2207.18 -0.22%
    • WIG30 2495.80 -0.17%
    • WIG 57974.51 -0.02%
    • sWIG80 11411.65 -0.36%
    • mWIG40 3669.73 +0.56%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 12:42

Dostosuj

SsangYong po cichu ucieka z Polski

SsangYong po cichu ucieka z Polski
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: 2808SSANG.avi

Wszystkie polskie salony koreańskiej marki SsangYong mają zostać zamknięte - dowiedziała się TVN CNBC Biznes. Powód? Kłopoty centrali koncernu w Korei Południowej.

Wszyscy dealerzy SsangYong w Polsce dostali już z centrali listy. - Dostaliśmy do podpisania porozumienie, mówiące o tym, że dealerzy Ssangyong w Polsce nie będą mieli dostarczanych samochodów tej marki. W ogóle - mówi Adam Magczewski dealer SsangYong w Gliwicach.

"Porozumienie"

Co jest w liście? W "Porozumieniu w sprawie rozwiązania umowy z dealerem samochodów SsangYong", centrala zobowiązuje się odkupić od dealerówa posiadane przez niech nieużywane SsangYongi. Pieniądze, jakie dostaną za odkupione auta, mają stanowić całkowitą należność za rozwiązanie umowy, a dealerzy nie będą mieli prawa dochodzić jakichkolwiek odszkodowań za rozwiązanie umowy. Jakby tego było mało, dealerzy muszą na własny koszt w ciągu trzech dni zlikwidować szyldy, tablice i inne materiały promujące i wykorzystujące logo SsangYong.

- Szantażują mnie po prostu. Nie dają mi części na naprawy gwarancyjne do samochodów, dla klientów, którzy przyjeżdżają do nas. Warunkują wydanie mi tych części podpisaniem porozumienia - skarży się pan Adam. Pan Adam nie podpisał jednak porozumienia. Chce, żeby centrala oddało mu część pieniędzy, jakie zainwestował w kampanię promującą samochody.

Serwis zostanie

Tego, czy koncern rzeczywiście chce wycofać się z polski, nikt w warszawskiej centrali firmy nie chce potwierdzić.

- Firma SsangYong Poland ani też SsangYong nie wycofuje się w żaden sposób z obsługi posprzedażnej samochodów i napraw. Żaden z naszych dealerów nie dostał wypowiedzenia umowy serwisowej - z tego co wiem, nie jest to planowane - zapewnia Tadeusz Małecki z SsangYong Poland.

Małecki jest szefem serwisów SsangYong Poland i tylko za serwisy odpowiada. O salonach sprzedaży nie chciał rozmawiać. A to, że w zakresie tzw. obsługi posprzedażnej nic się w Polsce nie zmienia, nie świadczy akurat o tym, że koncern w Polsce zostaje. Bo serwisy musza być zapewnione, nawet jeśli koreańska firma chce opuścić nasz kraj.

Problemy w Korei

Centrala SsangYonga w Korei ma poważne problemy już od wielu miesięcy. Pracownicy jednej z fabryk - w proteście przeciwko grupowym zwolnieniom - przez kilka tygodni okupowali zakład. Spowodowało to zatrzymanie produkcji i straty w wysokości co najmniej kilkudziesięciu milionów dolarów.

Samochody koreańskiej marki, za które odpowiada w Polsce powstała 4 lata temu spółka SsangYong Poland, nie cieszą się u nas zbyt dużym powodzeniem. W 2005 roku koncern sprzedał w polsce 78 aut, w zeszłym roku było to ponad 300 sztuk. Sprzedaż prowadzona jest w 21 salonach, a najpopularniejsze modele to Rodius, Actyon, Kyron i Rexton.

bgr ram

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane