• rozwiń
    • WIG20 2179.53 -0.69%
    • WIG30 2471.15 -0.76%
    • WIG 57618.54 -0.70%
    • sWIG80 11589.08 -0.33%
    • mWIG40 3715.08 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Seks i agresja. Te reklamy nas bulwersowały

Seks i agresja. Te reklamy nas bulwersowały
Foto: sxc.hu Foto: Częściej skarżyliśmy się na reklamy

Agresywne, posługujące się stereotypowym postrzeganiem płci, podważające wartości rodzinne - to najczęściej wytykane grzechy polskich reklam w 2010 r. Do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wpłynęło w sumie 1429 skarg. Ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej.

1422 skargi zostały złożone przez konsumentów, sześć przez podmioty gospodarcze, a jedna skarga została skierowana w specjalnym trybie przez Zarząd Związku.

Polacy najczęściej skarżyli się na: agresywność reklam (787 skarg), które zdaniem skarżących "godzą w ich światopogląd oraz powszechnie obowiązujące normy"; 293 skargi dotyczyły stereotypów płci - głównie przedstawiania kobiet w reklamach; 187 skarżących zwróciło uwagę na kwestie odpowiedzialności społecznej m.in. podważanie wartości rodzinnych.

Łatwa dziewczyna, trudna do przełknięcia

Najbardziej oprotestowaną reklamą 2010 r. był plakat z zapowiedzią filmu "Łatwa dziewczyna". Wielkoformatowy plakat reklamujący film przedstawiał dziewczynę trzymającą kartkę z napisem "Plotki i prawda o tym, jak zrujnowałam moją reputację", postać dziewczyny otaczał zestaw obraźliwych epitetów: "sucz", "dziwka", "wywłoka", "zdzira". 397 osób skarżyło się m.in. na użycie w tej reklamie "wulgarnego języka oraz dyskryminację płci i promowanie niewłaściwych wzorców społecznych". Zarzuty te podzieliła Komisja Etyki Reklamy, uznając, że plakat narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.

Konsumenci protestowali też przeciwko kampanii nawigacji samochodowej Navroad (281 skarg), w której posługiwano się hasłem "zmień starą na nową". Zdaniem skarżących "hasło może sugerować wymianę obecnej partnerki na nową". W tym przypadku jednak Komisja Etyki nie dopatrzyła się naruszeń Kodeksu Etyki Reklamy.

Ponad 300 osób skierowało też skargi na kolejne odsłony kampanii Media Markt, którą sklep prowadził pod hasłem "Nie rób sceny". Np. w jednej z odsłon telewizyjnej reklamówki prezentowano scenę pogrzebu, podczas której, gdy ludzie wręczają kwiaty najprawdopodobniej wdowie, jeden z żałobników zamiast kwiatów wręczał gazetkę reklamową firmy Media Markt. Spot wieńczyło hasło: "Nie rób sceny, liczą się ceny".

RTV i AGD na cenzurowanym

Dzieląc skargi według kategorii reklamowanych produktów Rada Reklamy podsumowała, że najwięcej skarg w 2010 r. dotyczyło produktów RTV i AGD. "Stało się tak głównie za sprawą mocno oprotestowanych kampanii sieci Media Markt oraz nawigacji samochodowej Navroad" - głosi raport Stowarzyszenia.

Na drugim miejscu znalazła się kategoria rozrywka - tu za sprawą fali skarg na reklamę filmu "Łatwa dziewczyna".

Skargi w kategorii motoryzacja wywołała kampania telewizyjna i radiowa marki Seat - reklama zachwalająca nowy model tego samochodu kończyła się pytaniem: "Co na to moja żona?", odpowiedź mężczyzny brzmiała: "Zależy, która".

Najwięcej skarg na outdoor

Jak zauważa Rada Reklamy, podobnie jak w poprzednich latach, również w 2010 r. większość skarg - 802 - dotyczyła reklamy zewnętrznej. 480 skarżących kwestionowało zgodność z Kodeksem reklam telewizyjnych, 53 osoby skarżyły się na reklamy internetowe, a 52 na radiowe. Na działania marketingu bezpośredniego wpłynęło 16 skarg, a na reklamy prasowe 11. W przypadku czterech skarg brakowało danych pozwalających na określenie miejsca emisji reklamy. Na reklamę kinową w roku 2010 wpłynęła jedna skarga.

Komisja Etyki Reklamy uznała w 2010 r. zasadność 798 skarg, 468 skarg zostało oddalonych. W przypadku 14 reklam Komisja zaleciła wprowadzenie zmian w celu usunięcia naruszeń, 92 skargi miały formalne braki uniemożliwiające określenie, jakiego przekazu reklamowego dotyczą skargi lub jakie są zarzuty.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy to organizacja odpowiadająca za samoregulację branży reklamowej w Polsce. Działająca w ramach związku Komisja Etyki Reklamy (KER) jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzą sędziowie powoływani przez przedstawicieli trzech środowisk związanych z reklamą: reklamodawców, mediów oraz agencji reklamowych.

bgr//kdj/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane