• rozwiń
    • WIG20 2194.58 -0.57%
    • WIG30 2490.03 -0.77%
    • WIG 58026.68 -0.72%
    • sWIG80 11627.70 +0.15%
    • mWIG40 3749.54 -1.58%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Sąsiedzi wchodzą na polskie tory

Sąsiedzi wchodzą na polskie tory
Foto: TVN24 Foto: Coraz większa konkurencja w towarowym transport kolejowy

Niemcy i Rosjanie wchodzą na polski rynek kolejowy - czytamy w "Rzeczpospolitej". Deutsche Bahn i Rosyjskie Koleje Żelazne chcą wspólnie kupić jednego z polskich przewoźników towarowych, choć nie zdradzają, którego.

– Podpisaliśmy już porozumienie z Niemcami, a teraz negocjujemy zakup przewoźnika kolejowego w Polsce – poinformował Władimir Jakunin, prezes Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD). Głównym motywem zakupu polskiego przewoźnika jest dla Rosjan chęć zapewnienia swobodnego przepływu towarów z Chin i Japonii do Europy.

Nie wiadomo jeszcze, kogo Rosjanie i Niemcy chcą przejąć w Polsce. Agencja Interfax spekuluje, że spółką tą może być Polzug – polsko-niemiecka firma specjalizująca się w transporcie cargo pomiędzy Polską a Niemcami. Niewykluczone jednak, że oferta mogła trafić na biurko właściciela CTL Logistics. Nikt z potencjalnych obiektów przejęcia nie chce na ten temat rozmawiać.

Pieniądze na torach

Wartość polskiego rynku przewozów kolejowych jest szacowana na ponad siedem mld zł rocznie. Największy udział mają w nim PKP Cargo, jednak od 2003 roku prywatni przewoźnicy odbierają im ok. cztery proc. rynku rocznie. Pod koniec 2006 roku zajęli już 17 proc., licząc w tonokilometrach (masa towarów przewieziona na odległość jednego kilometra).

Tranzyt towarów koleją jest rynkiem dopiero się rozwijającym. Polska posiada trzecią co do wielkości sieć kolejową w Europie, jest jednym z najważniejszych eksporterów węgla na świecie oraz istotnym krajem tranzytowym, przez który przebiegają trzy paneuropejskie korytarze transportowe. Jak podaje UTK, od 2003 do 2006 roku ze wschodu na zachód w tranzycie było przewożonych od pięciu do sześciu mln ton towarów.

– Dotychczasowe obserwacje przewozu towarów koleją, w tym z wykorzystaniem portów morskich, wskazują na powolny wzrost tranzytu przez Polskę – mówi Ryszard Węcławik, dyrektor Departamentu Monitoringu i Regulacji Transportu Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego.

PKP nie da za wygraną

– Konkurowanie na rynku przewozów jest trudne. Walka toczy się tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci – mówi Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo. – W przypadku konkurowania z rosyjsko-niemiecką spółką transportującą towary z Niemiec na wschód czy w drugą stronę może być o tyle trudniejsza, że przy wyborze przewoźnika w grę mogą wchodzić argumenty nie tylko ekonomiczne – dodaje Szczepkowski. Zapowiada jednak, że tam, gdzie będą się znajdować dysponenci towarów nadawanych przez Polskę tranzytem, PKP Cargo będą aktywne marketingowo i będą ściśle współpracowały z lokalnymi przewoźnikami.

Deutsche Bahn i RŻD nie będą pierwszymi gigantami na polskim rynku. Freightliner, brytyjski przewoźnik towarowy, rozpoczął działalność na polskich torach na początku września tego roku. Do końca grudnia planuje przewieźć w sumie około miliona ton towarów. W przyszłym roku – do 4 mln ton towarów. – Na razie nastawiamy się na towary masowe, w przyszłości również kontenery – mówi Rafał Mielczarski, dyrektor zarządzający Freightliner Polska.

mkg

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane