• rozwiń
    • WIG20 2249.73 -0.25%
    • WIG30 2544.48 -0.28%
    • WIG 59285.29 +0.16%
    • sWIG80 11577.16 +0.28%
    • mWIG40 3781.25 +0.58%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:32

Dostosuj

Saab powstaje jak Feniks

Saab powstaje jak Feniks
Foto: Saab i PAP/EPA Foto: Saab PhoeniX zadebiutował na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie

Wygląd inspirowany ciekłym metalem, otwierane do góry drzwi, a za przyspieszenie odpowiada benzynowy silnik z doładowaniem - zgodnie najnowszymi trendami wspomagany motorem elektrycznym. Oto najnowszy model Saaba PhoeniX Concept, który ma pomóc odrodzić się szwedzkiej marce, która niedawno uciekła znad krawędzi bankructwa.

Auto zaprojektował Jason Castriota, obecnie szef stylistów szwedzkiej marki, a wcześniej twórca Ferrari 599 GTB Fiorino czy Maserati Grantourismo.

- PhoeniX ma być wizytówką nowej filozofii Saaba zarówno w dziedzinie stylistyki, jak i technologii. "Aeromotical design" to przyszłość naszej marki – powiedział projektant podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie, gdzie koncepcyjny projekt zadebiutował.

Auto "ze skrzydłami"

PhoeniX to sportowe coupe, którego intrygujący wygląd inspirowany jest ciekłym metalem. Odnajdziemy w nim elementy z historycznych modeli tej marki "zapakowanych" w nowoczesne nadwozie.

Najbardziej nietypowe jest "skrzydło", zaczynające się lusterkiem wstecznym w górnej części drzwi, a kończące przy tylnej klapie. Czarny przeszklony dach przypomina kabinę myśliwca, a zwężająca się w tylnej części kabina odwołuje się do pierwszego Saaba 92. Same drzwi także nie są konwencjonalne - otwierają się do góry.

PhoeniX jest pierwszym Saabem hybrydowym. Pod maską umieszczono 200-konny silnik benzynowy produkcji BMW z doładowaniem, wspomagany motorem elektrycznym. Czas potrzebny na osiągnięcie setki jest więc całkiem niezły: to zaledwie 5,9 sekund. Prędkość maksymalna to 250 km na godzinę.

Wspaniałe osiągi nie wykluczają oszczędnej jazdy - producent zapewnia, że PhoeniX spala średnio 5 l na 100 km.

Przedstawiciele marki zapowiedzieli w Genewie, że pierwszym seryjnym modelem czerpiącym natchnienie z nowego conceptu będzie Saab 9-3. Nowy model ma pojawić się na rynku w 2013 roku.

Marka Saab niemalże nie padła ofiarą kryzysu motoryzacji z roku 2009. Jej właściciel, amerykański General Motors, uznał, że nie ma ona przyszłości. Próbował ją sprzedać, a gdy przez długie miesiące nie znajdował chętnych, to - mimo sprzeciwów sympatyków aut Saab z całego świata - zdecydował o jej likwidacji. W ostatniej chwili markę odkupił Spyker - holenderski producent luksusowych wyścigówek, posiadający głównie rosyjskich udziałowców.

am/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane