• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Rząd dopłaci do auta, jeśli będzie "eko"

Rząd dopłaci do auta, jeśli będzie "eko"
Foto: fiat.com Foto: Rząd wyciąga rękę do motoryzacji

Rząd chce wprowadzić 5 tys. zł dopłaty do zakupu nowych ekologicznych aut – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Nie straci na tym wiele, bo ściągnie więcej z tych, którzy więcej trują. Chce bowiem wprowadzić równocześnie podatek ekologiczny.

Pomysł dopłat do złomowania aut, które wprowadzają rządy wielu krajów, forsuje wicepremier Pawlak. Z informacji „Rz” wynika, że ich wysokość sięgnie ok. 5 tys. zł.

Premia przysługiwała przy zezłomowaniu co najmniej dziesięcioletniego auta i zakupie pojazdu, którego emisja dwutlenku węgla nie przekracza 155 g/km. Właśnie taką średnią emisję miały nowe auta kupowane w 2007 roku.

Tańsze auta...

Premia nie obciążałaby dodatkowo budżetu – pieniądze na nią pochodziłyby z podatku ekologicznego. – To bardzo prawdopodobne i dobre rozwiązanie – komentuje Wojciech Drzewiecki z firmy Samar. – Dochody państwa z rocznego podatku ekologicznego byłyby zdecydowanie wyższe niż z dzisiejszej akcyzy i bez problemu można by sfinansować premię za wymianę aut na nowe.

Ile spadłby ceny aut

Fiat 600 - 22,5 tys. zł ponad 16,8 tys. zł
Fiat Panda - z 29 tys. zł do ponad 23 tys. zł.

ceny aut

Podatek ekologiczny ma też inne zalety. – Wraz z dopłatami do złomowania pozwoli obniżyć koszt zakupu nowych samochodów, a w dalszej perspektywie przyczyni się także do obniżenia cen na rynku wtórnym – uważa Drzewiecki.

Jak wyliczył Instytut Samar, cena fiata 600 przy podatku ekologicznym zamiast akcyzy i przy skorzystaniu z premii za zezłomowanie spadłaby z 22,5 tys. zł do nieco ponad 16,8 tys. zł. Popularny w Polsce fiat panda byłby tańszy od indyjskiego tata nano ogłoszonego niedawno najtańszym autem świata. Cena nano w Europie ma wynieść równowartość ok. 23,5 tys. zł.

... i więcej pracy

Oba wymienione fiaty produkowanie są w Polsce, co jest ważne dla naszej gospodarki, ale i budżetu. – Na nowych rozwiązaniach podatkowych skorzystałyby polskie fabryki. Zarówno Fiat, Opel, Chevrolet, jak i VW produkują u nas samochody emitujące mniej niż 155 g CO2 na km – przekonuje Wojciech Drzewiecki. Dzięki temu mogłaby też wzrosnąć krajowa sprzedaż samochodów wytwarzanych w Polsce, która w ubiegłym roku przekroczyła 30 tys. sztuk z prawie miliona aut, które opuściły polskie fabryki.

Od wejścia do Unii do naszego kraju trafiło ponad 4,5 miliona starych aut. Może się okazać, że dopłaty i podatek ekologiczny skłonią ich posiadaczy do zakupu nowych samochodów.

mkg ram

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane