• rozwiń
    • WIG20 2188.20 +0.70%
    • WIG30 2521.46 +0.73%
    • WIG 56753.79 +0.71%
    • sWIG80 11547.10 +0.62%
    • mWIG40 3939.78 +0.74%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Rośnie rynek "porno telefonii"

Rośnie rynek "porno telefonii"
Foto: TVN24.pl Foto: Pornografia w telefonii komórkowej staje się coraz bardziej popularna

Rynek treści pornograficznych dla użytkowników telefonów komórkowych urósł w 2008 roku o 36 procent - wynika z raportu opublikowanego przez Juniper Research. Branża mobilnego porno warta jest już 2,2 mld dolarów.

W 2013 roku wartość branży ta ma wzrosnąć do 4,9 mld dolarów. Zgodnie z obliczeniami, większość tej sumy pochodzić ma z różnego rodzaju wideoczatów.

Europa Zachodnia przoduje

Trend ten praktycznie nie dotyczy Stanów Zjednoczonych, bowiem większość użytkowników tego rodzaju usług telefonicznych mieszka w Europie Zachodniej. W 2008 roku właśnie stamtąd pochodziło 42 proc. przychodów z pornografii dla telefonii komórkowej.

Wynika to z faktu, że to w Europie Zachodniej stosunkowo najlepiej rozwinęły się sieci 3G – niezbędne do dostarczania multimedialnej zawartości na ekrany komórek.

USA w tyle

Klienci w Ameryce Północnej dostarczyli mobilnemu rynkowi porno tylko 2 proc. przychodów. Przyczyną tego stanu rzeczy była nie tylko mniejsza dostępność sieci 3G, ale także brak wymaganych przez amerykańskie prawo mechanizmów weryfikujących wiek. Ponadto, konsumpcja pornografii w krajach Zachodniej Europy nie wiąże się z takim społecznym piętnem, jak w Ameryce.

Polska rośnie w siłę

W Polsce w 2008 roku wartość rynku usług dodanych telefonii komórkowej w porównaniu do 2007 roku, wzrosła o 21,6 proc. i wyniosła ok. 930 mln złotych - wynika z raportu firmy PMR. W tym są też wpływy z usług porno, ale szczegółowych danych brak.

W tym roku wartość tego rynku ma wzrosnąć o 24,1 proc. - do 1,15 mld zł. Najszybciej będą rozwijać się mobilne płatności, telewizja oraz marketing.

W latach 2009-2012 analitycy spodziewają się dalszego dynamicznego rozwoju rynku. Będzie to związane z wprowadzeniem na szerszą skalę nowych usług dodanych, poszerzających możliwości zastosowania telefonów komórkowych – mobilnych płatności, mobilnej telewizji oraz aplikacji wykorzystywanych w kampaniach marketingu mobilnego.

Zdaniem PMR, detaliczny rynek usług dodanych w telefonii komórkowej w dalszym ciągu jest zdominowany przez media i wyspecjalizowanych dostawców usług. Sytuacja ta zmieni się wraz z rozwojem nowych usług dodanych - czterej polscy operatorzy infrastrukturalni - Polkomtel, Centertel, PTC i P4 - wspólnie przystąpili do konkursu na operatora mobilnej telewizji.

Pół miliona widzów porno TV?

Operatorzy szacują, że liczba klientów mobilnej telewizji w Polsce, po roku od komercyjnego startu usługi, wyniesie 100 tysięcy osób. Docelowo w ciągu kilku lat z mobile TV będzie korzystać ok. jednego miliona użytkowników.

Jeśli chodzi natomiast o rodzaj oferowanych treści, największe szanse zaistnienia w telewizji mobilnej mają informacje i newsy. Na dalszych pozycjach w rankingu znalazły się sport (53 proc. wskazań), muzyka (48 proc.), erotyka (43 proc.) i rozrywka interaktywna (39 proc.).

nsz/mlas

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane