• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Reklamodawcy uciekają z gazet

Reklamodawcy uciekają z gazet
Foto: sxc.hu Foto: Kryzys bije w prasę codzienną

Kryzys gospodarczy zaczyna trawić rynek reklamy. Na pierwszy ogień poszły dzienniki. Ich wpływy reklamowe w listopadzie spadły o 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2007 r. Sporo straciły "Gazeta Wyborcza" i "Rzeczpospolita". Lepiej niż przed rokiem wyglądają za to wpływy z reklam w telewizji, kinie, radiu, outdoorze i magazynach.

Wpływy reklamowe wybranych dzienników w listopadzie 2008 r. w mln zł (w nawiasach zmiana wobec listopada 2007 r.)

"Gazeta Wyborcza" 82,1 (-9,4 )
"Polska" 30,1 (-0,5)
"Fakt" 19,7 (+3,3)
"Rzeczpospolita" 18,9 (-1,2)
"Dziennik" 18,5 (-1,2)

Ekspert Monitor

Jak wynika z raportu przygotowanego przez ośrodek badawczy Expert-Monitor (www.expert-monitor.pl) liderem pod względem cennikowych wpływów reklamowych w listopadzie była "Gazeta Wyborcza" z wynikiem na poziomie 82,1 mln zł. Ta kwota jest jednak o prawie 1/10 mniejsza niż rok temu - wpływy "GW" okazały się o 9,4 mln zł niższe niż w listopadzie 2007.

Na drugim miejscu utrzymał się dziennik "Polska", który zanotował przychody reklamowe na poziomie 30,1 mln zł (spadek o 0,5 mln zł). Trzecie miejsce przypadło najlepiej sprzedającemu się wśród dzienników "Faktowi", który zgarnął 19,7 mln zł (to wzrost o 3,3 mln zł). Czwarta była Rzeczpospolita z 18,9 mln zł (spadek o 1,2 mln zł), a piąty "Dziennik" z 18,5 mln zł(spadek o 1,2 mln zł).

Wszystkie monitorowane przez Expert-Monitor gazety codzienne zarobiły w listopadzie 2008 roku 241 mln zł, wobec 253 mln zł w 2007 roku. Dane te nie uwzględniają przychodów z autopromocji i są oparte na cenach cennikowych netto, bez uwzględnienia rabatów, jakie przyznają gazety reklamodawcom.

Inne media lepiej

W listopadzie więcej niż przed rokiem wydano za to na reklamę w telewizji (1,37 mld zł wobec 1,14 mld zł przed rokiem), radiu (211 mln zł wobec 189 mln zł przed rokiem), magazynach (278 mln zł wobec 275 mln zł przed rokiem), na outdoorze (103 mln zł wobec 98 mln zł przed rokiem) i w kinie (66 mln zł wobec 46 mln zł przed rokiem) - wynika z danych Ekspert-Monitora.

Dlaczego zatem tracą gazety? Eksperci nie mają wątpliwości: reklamodawcy w obliczu nadchodzącego kryzysowego rok 2009 r. zaczynają ograniczać budżety. Na prasie codziennej odbija się to najbardziej, ponieważ od dłuższego czasu osłabia się jej rynkowa pozycja.

- Czytelnictwo i sprzedaż dzienników spada, najprawdopodobniej dlatego, że tracą one na rzecz internetu. Gazety codzienne są medium newsowym, a tych newsów, których w nich szukaliśmy, teraz coraz częściej szukamy w internecie - tłumaczy w rozmowie z tvn24.pl Tomasz Tęcza z domu mediowego SPC House of Media.

Nie ulega jednak wątpliwości, że kłopoty prasy to dopiero początek osłabienia rynku reklamowego. Eksperci przewidują, że w 2009 r. wydatki na reklamę we wszystkich mediach wyraźnie zmaleją.

Błażej Górski
/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane