• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Reklama internetowa kryzys przeszła suchą stopą

Reklama internetowa kryzys przeszła suchą stopą
Foto: TVN24 Foto: Rynek e-reklamy wciąż rośnie

2009 był kolejnym świetnym rokiem dla polskiego rynku reklamy internetowej. Wydatki brutto na nią wyniosły aż 1,37 mld zł. To wynik lepszy o ponad 11 proc. niż rok wcześniej - wynika z raportu AdEx 2009 przygotowanego przez stowarzyszenie IAB Polska i firmę doradczą PricewaterhouseCoopers.

IAB i PwC zebrały dane o przychodach reklamowych od 29 największych graczy w polskiej sieci. Wynika z nich, że polski rynek reklamy internetowej przeszedł przez kryzysowy rok 2009 suchą stopą i po raz kolejny zanotował dwuprocentowy wzrost - o 11,1 proc. Na tle całej branży, która według szacunków sieci domów mediowych Zenith Optimedia skurczyła się o niemal 12 proc., to wynik rewelacyjny. Dzięki temu, internet umocnił swoją pozycję jako drugiego najpopularniejszego kanału reklamowego, zaraz po telewizji.

Najpopularniejszą formą reklamy w naszej sieci jest nadal reklama graficzna, czyli wszelkiego rodzaju banery, spoty i treści sponsorowane. Stanowią ona aż połowę całego rynku. Na dalszych miejscach znajdują się reklama w wyszukiwarkach (tzw. SEM - Search Engine Marketing) z 26 proc. rynku, ogłoszenia (16 proc.) i reklama mailowa (6 proc.).

SEM rośnie w siłę

Porównując podział z danymi za rok 2008 wyraźnie widać, że udział uznawanej za coraz mniej skuteczną reklamę graficzną spada (z 52 do 50 proc.). Jej kosztem zyskuje reklama w wyszukiwarkach - jej udział w rynku wzrósł w ciągu roku o 3 pkt proc., a wydatki na ten rodzaj promocji zwiększyły się aż o 1/4. - Na polskim rynku daleko nam jeszcze do 60-procentowego udziału SEM, tak jak ma to miejsce od kilku lat w Wielkiej Brytanii, jednak dążenie wielu reklamodawców do bezpośredniego zwrotu z inwestycji marketingowych powoduje wciąż rosnące zainteresowanie działaniami reklamowymi w modelu efektywnościowym - tłumaczy Marcin Kałucki, wicedyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii PwC.

Zdaniem ekspertów z PwC reklama w wyszukiwarkach będzie także najdynamiczniej rozwijającym się segmenty rynku reklamy online w tym roku.

Film się urwał...

W zeszłym roku zyskiwała także reklama mailowa - wydatki na nią wzrosły niemal o 18 proc. - Jest uznawana za bardzo efektywną - zauważa Piotr Kowalczyk z zarządu IAB.

Zaskoczeniem może być niewielki, ale jednak, spadek udziału wydatków na reklamy wideo z 1,1 proc. do 1 proc. - Na rynku cały czas panuje przekonanie, że mamy za słaba infrastrukturę. To nie prawda, bo łącza są już wystarczająco szybkie, ale taki mit wciąż panuje - tłumaczy Kowalczyk. Zdaniem ekspertów, już w tym roku reklama przy materiałach wideo powinna rosnąć. - Internet może być dobrym miejscem do kreowania wizerunku, a spoty są do tego świetnym narzędziem - podkreśla Kałucki.

Z danych IAB i PwC wynika, że najczęściej w sieci reklamowały się firmy z sektora usług finansowych, telekomy, koncerny motoryzacyjne i handel. W sumie odpowiadały one za niemal 40 proc. wydatków na reklamę online w 2009 r.

Co dalej?

Eksperci nie mają wątpliwości, że rok 2010 będzie dla reklamy internetowej jeszcze lepszy. - Kryzys mamy za sobą i w tym roku powinniśmy osiągnąć przynajmniej taki sam wzrost jak w 2009 r. A jeśli utrzyma się dynamika wydatków na SEM, co jest prawie pewne, powinniśmy przebić te kilkanaście proc. - uważa Kałucki. Wśród najważniejszych trendów na rynku wymienia także rozwój tzw. mobile advertising (reklama na komórki) i reklamową inwazję na portalach społecznościowych.

bgr//mat

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane