• rozwiń
    • WIG20 2335.86 -0.28%
    • WIG30 2669.69 -0.35%
    • WIG 60750.64 -0.29%
    • sWIG80 11965.06 +0.04%
    • mWIG40 4031.58 -0.49%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Iran

Przemysł naftowy w kryzysie? "Zacofanie, bariery, gigantyczne koszty"

Porozumienie z Iranem a ceny paliw Odtwórz: Porozumienie z Iranem a ceny paliw
Foto: sxc.hu | Video: TVN24 Biznes i Świat Foto: Złagodzenia sankcji wobec Iranu poprawiły nastroje na rynku ropy naftowej | Video: Porozumienie z Iranem a ceny paliw

Ambitne projekty wydobycia ropy i gazu oraz potrzeba wyeliminowania opóźnień w dostawach tego surowca były przedmiotem ożywionej dyskusji w panelach oraz kuluarach Światowego Forum Ekonomicznego w alpejskim kurorcie w Davos. Tymczasem Iran, którego prezydet Hasan Rowhani jest jednym z gości spotkania, kolejny miesiąc zwiększa eksport ropy.

Prawie wszystkie największe firmy naftowe borykają się z opóźnieniami, przekraczaniem zakładanych kosztów i zwiększającym się ryzykiem inwestycji, a także brakiem nowych strategii zarządzania. Rozwiązanie tych problemów wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych. Tych jest jednak niewiele.

Zapóźniony przemysł

- To z czym obecnie mamy do czynienia, to znaczne zapóźnienie przemysłu naftowego i gazowego będące wynikiem braku odpowiednich umiejętności, barier biurokratycznych i geopolitycznych problemów - przyznał Fatih Birol, główny ekonomista Międzynarodowej Agencji Energetycznej. - Niemal wszystkie wielkie projekty inwestycyjne przychodzą za późno - dodał.

To z czym obecnie mamy do czynienia, to znaczne zapóźnienie przemysłu naftowego i gazowego będące wynikiem braku odpowiednich umiejętności, barier biurokratycznych i geopolitycznych problemów

Fatih Birol, główny ekonomista Międzynarodowej Agencji Energetycznej

Moderatorem dyskusji na temat inwestycji w przemyśle naftowym był Paolo Scaroni, szef włoskiego koncernu energetycznego Eni, który prowadzi odwierty w Kazachstanie. Reuters zaznacza przy tym, że w ciągu ostatniej dekady koszt inwestycji w tym kraju wzrosły ponad pięciokrotnie z początkowo planowanych 10 miliardów dolarów.

Źle wyliczone koszty

Nie wiele mniej przeszacował swoje siły Chevron w Australii. Wartość wkładu w budowę infrastruktury do przetwarzania gazu ziemnego w postaci ciekłej (LNG) wzrosły z 20 mld do 54 mld. dol. Chevron jest drugim co do wielkości koncernem naftowym na świecie.

"Firmy często mają do czynienia z przekraczaniem kosztów i opóźnieniami w dostawie, dlatego tak istotne jest pomyślne wykonanie wielkich projektów, a to wymaga opracowania nowych strategii w zarządzaniu kapitałem i kosztami operacyjnymi" - napisano w materiałach przygotowanych na panel. Jak dodano, "mega złożoność" projektów będzie prawdopodobnie wymagała nowych form współpracy.

Pytaniem pozostaje, czy inwestorzy zechcą wyłożyć pieniądze na wielkie, ale jednocześnie rozłożone w długim czasie projekty. Reuters zwraca uwagę, że podczas gdy inwestorzy patrzą rok lub dwa do przodu, o tyle w branży paliwowej trzeba się liczyć, że od momentu przygotowania planów do rozpoczęcia produkcji może minąć nawet 10 lat.

Świat potrzebuje ropy, Iran zwiększa produkcję

Tymczasem Iran już trzeci miesiąc z rzędu nieznacznie zwiększył eksport ropy o 50 tys. baryłek do 1,2 mln dziennie. Tym samym dochody z tytułu eksportu wzrosły do ok. 150 mln dolarów.

Jak pisze Reuters, jest mało prawdopodobne, aby niewielki wzrost był bezpośrednim następstwem złagodzenia sankcji na Iran, które obowiązuje od poniedziałku. Niemniej, ustalenia z listopada ubiegłego roku poprawiły nastroje wśród nabywców.

Wtedy to Iran oraz grupa 5+1 (USA, Chiny, Wielka Brytania, Rosja, Francja i Niemcy) zawarły w Genewie tymczasowe porozumienie, które zakładało ograniczenie przez Irańczyków ich programu nuklearnego w zamian za czasowe zniesienie części międzynarodowych sankcji gospodarczych, w tym zakazu transportu oraz ubezpieczania dostaw irańskiej ropy, a także nabywania i transportu irańskich produktów petrochemicznych. Sankcje nałożone w 2012 roku spowodowały spadek w eksporcie irańskiej ropy z 2,75 mln baryłek do 1 mln.

Głównymi odbiorcami irańskiego paliwa są obecnie Indie, Chiny i Japonia.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane