• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

Prywatna kolej nie chce wozić Polaków

Prywatna kolej nie chce wozić Polaków
Foto: TVN24 Foto: Niemieckie pociągi stoją

Konkurencja na polskich torach ciągle w powijakach. Prywatni przewoźnicy kolejowi nie przejawiają zainteresowania przewozami pasażerskimi i czekają na wsparcie ze strony samorządów wojewódzkich.

Już w grudniu w woj. kujawsko-pomorskim zaczną kursować pociągi pasażerskie obsługiwane przez konsorcjum firm PCC Rail i Arriva. Podobnych przedsięwzięć w innych częściach Polski szybko nie będzie. Postawą prywatnych firm zawiedzeni są samorządowcy.
- Ogłosiliśmy już dwa przetargi na obsługiwanie kolejowej linii pasażerskiej Gliwice - Bytom, ale nie stanęła w nich żadna prywatna firma - mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu województwa śląskiego. Dodaje, że samorząd woj. śląskiego nie dysponuje taborem, jaki mógłby zostać użyczony firmie przewozowej do prowadzenia ruchu.

Kołodziejczyk zapowiada, że samorząd wojewódzki zamierza zakupić wkrótce część taboru. - Mamy na ten cel przeznaczone ok. 40 mln euro, ponadto zamierzamy aplikować również do funduszy szwajcarskich, aby na tego typu działania zdobyć środki - dodaje.

Woziliby, gdyby mieli czym
Mieczysław Olender, prezes PCC Rail odpowiada, że nie ma możliwości, aby w obowiązujących warunkach prywatni przewoźnicy kupowali odpowiedni tabor do przewozów osób. Nowoczesny pojazd szynowy kosztuje ok. 7-8 mln zł i - jak wskazuje prezes Olender - prywatnych przewoźników nie stać, aby np. 10, czy 50 sztuk takich pojazdów czekało na rozstrzygnięcie przetargów.

W woj. kujawsko-pomorskim, gdzie PCC Rail wspólnie z brytyjską Arrivą będzie zajmował się przewozami pasażerskimi, część pojazdów samorząd przekazał w dzierżawę.
- Dopóki takie rozwiązanie nie będzie stosowane w innych regionach to nie ma szans, aby prywatni przewoźnicy pojawili się na torach - zapowiada Mieczysław Olender.

Prezes Olender deklaruje, że konsorcjum PCC i Arrivy jest zainteresowane kolejnymi projektami dotyczącymi przewozów pasażerskich. Powściągliwi w tego typu deklaracjach są przedstawiciele CTL Logistics. - Do przewozów pasażerskich podchodzimy bardzo ostrożnie - komentuje Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics.

mkg

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane