• rozwiń
    • WIG20 2226.15 -0.42%
    • WIG30 2523.50 -0.33%
    • WIG 58622.10 -0.33%
    • sWIG80 11587.49 +0.13%
    • mWIG40 3749.04 -0.26%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Polskie niebo zbyt małe dla czarterów?

Polskie niebo zbyt małe dla czarterów?
Foto: TVN24 Foto: Przewoźnicy niechętnie witają konkurentów na polskim niebie

Urząd Lotnictwa Cywilnego znalazł się pod ostrzałem przewoźników za to, że wpuszcza zagraniczną konkurencję. Biura podróży zacierają ręce, bo mogą wysłać turystów do miejsc wcześniej nieosiągalnych.

W ciągu trzech kwartałów 2007 roku przewoźnicy czarterowi przewieźli około 1,6 mln pasażerów, wobec 1,04 mln w roku ubiegłym - wynika z danych ULC. Dynamika (54 proc.) jest dwukrotnie wyższa niż w przewozach regularnych (około 22 proc.). To pokazuje, że ten segment rynku lotniczego staje się łakomym kąskiem dla przewoźników. A tam, gdzie liczy się pieniądz, pojawiają się emocje.

Niechciany konkurent

Kamieniem, który poruszył lawinę, była zgoda na wykonywanie lotów do krajów trzecich dla kilku linii, w tym m.in. dla Eurocyprii. Urząd mówi, że zrobił to z myślą o pasażerach.
- Działania ULC służą zapewnieniu takiego wzrostu połączeń, który umożliwi skuteczną obsługę rosnącego zapotrzebowania rynku - tłumaczy Katarzyna Krasnodębska, rzecznik urzędu.

Bezwarunkowe udostępnianie tego rynku firmom spoza naszego kraju jest szczególnie szkodliwe dla polskich przewoźników z powodu praktyk dumpingowych stosowanych przez obce firmy

siennicki o czarterach

- Oddawanie całego rynku w ręce przewoźników dotowanych przez swoje kraje, sieci hotelowe, lokalne biura turystyczne, firmy transportowe, nie jest zabezpieczeniem zasady wolnej konkurencji, o czym próbuje przekonać nas urząd - podkreśla Adam Wychowaniec, prezes Primy Charter (PCh).

Wtóruje mu LOT.
- Intencją regulatora i polskich przewoźników powinno być w pierwszej kolejności oferowanie obywatelom Polski usług polskich przewoźników i na konkurencyjnych, ale rynkowych zasadach. Bezwarunkowe udostępnianie tego rynku firmom spoza naszego kraju jest szczególnie szkodliwe dla polskich przewoźników z powodu praktyk dumpingowych stosowanych przez obce firmy - podkreśla Piotr Siennicki, prezes LOT.

Miejsca wystarczy
Nick Vincent, prezes Air Italy Polska (dawniej prezes Fischer Air), wdzięczny ULC za profesjonalne przeprowadzenie procesu certyfikowania (w którym brały udział odpowiedniki ULC w Irlandii i Włoszech), studzi emocje.

- Polski rynek czarterowy jest tak duży, że wystarczy miejsca dla wszystkich. Co więcej, rynek ten będzie się rozwijał - twierdzi Nick Vincent.

Polski rynek czarterowy jest tak duży, że wystarczy miejsca dla wszystkich. Co więcej, rynek ten będzie się rozwijał

vincent o czarterach

Dodaje, że połączenia czarterowe z Polski oferuje jedynie pięć samolotów (trzy należące do Centralwings, jeden do Primy Charter i jeden do Air Italy Polska), a rynek potrzebuje około dwunastu.

- W ostatnie wakacje na 41 lotów do Tunezji tylko trzy były realizowane przez polskie linie czarterowe. Pozostałe wykonały linie tunezyjskie - podkreśla Nick Vincent.

Spis zadowolonych
Z koniunktury na rynku i większej oferty cieszą się przedstawiciele biur podróży.

- Dzięki pojawieniu się czarterów długodystansowych, które oferują Air Italy Polska i Eurocypria, do wyjazdów do Kenii, Tajlandii i na Kubę dodaliśmy w tym roku wyjazdy do Indii i na Wyspy Zielonego Przylądka. Dzięki temu sezon trwa praktycznie cały rok. Dlatego liczymy, że przychody Rainbow Tours w 2008 roku wzrosną ze 155 mln zł do 200 mln zł, a zysk netto z 5 mln zł do 7,5 mln zł - mówi Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours.

Krajowi przewoźnicy postulują jednak wypracowanie kompromisu.

- Dla dobra zarówno pasażerów, jak i rynku przewozów lotniczych w Polsce konieczne jest spotkanie w ULC i wypracowanie zasad przyznawania pozwoleń w sposób, który z jednej strony ochroni interesy polskich firm, a z drugiej - zagwarantuje zdrowe rynkowe warunki konkurencji podkreśla Piotr Siennicki.

mkg

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane