• rozwiń
    • WIG20 2317.67 -0.17%
    • WIG30 2659.21 -0.25%
    • WIG 60199.98 -0.29%
    • sWIG80 11925.12 +0.17%
    • mWIG40 4051.20 -0.50%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:54

Dostosuj

Polskie jabłka mają podbić Chiny i Zatokę Perską

Polskie jabłka mają podbić Chiny i Zatokę Perską
Foto: sxc.hu Foto: Dwukolorowe nie są gorsze od tych jednobarwnych - przekonują sadownicy

Sadownicy szukają nowych rynków zbytu dla polskich jabłek. Teraz ich głównym odbiorcą jest Rosja. Związek Sadowników RP szykuje kampanię promocyjną jabłek m.in. w Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Komisja Europejska przyznała na to ok. 4 mln euro.

Kampania informacyjno-promocyjna pt. "Europejskie jabłka dwukolorowe" rozpocznie się jesienią, kiedy pojawią się pierwsze owoce z nowych zbiorów; potrwa trzy lata.

Działania promocyjne skierowane będą do odbiorców głównie z Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kampanią objęci zostaną konsumenci, handlowcy i media.



- Promocja ma się odbywać m.in. poprzez internet i prasę konsumencką oraz poprzez udział w targach i misjach gospodarczych - poinformował PAP prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski.

Maliszewski podkreślił, że w związku z sytuacją na Wschodzie sadownicy szukają innych - poza Rosją, która jest głównym odbiorcą polskich jabłek - rynków zbytu. - Polityka mocno wpływa na gospodarkę. Chcemy szukać alternatywnych rynków, by nie być uzależnionym od jednego dużego odbiorcy - wyjaśnił.

Nowe rynki

Kampania skierowana będzie głównie do odbiorców chińskich. Do niedawna Chiny były głównym konkurentem Polski w eksporcie jabłek, m.in. do Rosji. Ostatnio Polska wyprzedziła Chiny. - Od jakiegoś czasu obserwujemy mniejszą presję tego kraju na eksport jabłek i zjawisko zwiększonego popytu wewnętrznego na te owoce – zaznaczył Maliszewski.

Według Maliszewskiego, jeśli w Chinach utrzyma się obecne tempo rozwoju gospodarczego i będzie wzrastać zasobność społeczeństwa, to w ciągu najbliższych lat w Państwie Środka wzrośnie spożycie jabłek i potrzeba ich importu. W tym obszarze szef Związku Sadowników RP upatruje szansę dla polskiego sadownictwa.

Kampania prowadzona będzie także w krajach Zatoki Perskiej. Na rynku arabskim popularne są głównie jabłka jednokolorowe, czerwone albo zielone. - Chcemy wprowadzić tam nasze jabłka żółte z czerwonym rumieńcem i przekonać tamtejszych konsumentów, że jabłka dwukolorowe są równie smaczne, a może nawet lepsze niż jednokolorowe - zaznaczył Maliszewski.

Przed Chinami

Związek Sadowników RP będzie promował jabłka wspólnie ze Stowarzyszeniem Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw "Unia Owocowa". Komisja Europejska zdecydowała o przyznaniu na kampanię ok. 4 mln euro.

Jak informował ostatnio tygodniu minister rolnictwa Marek Sawicki, Polska wyprzedziła Chiny pod względem eksportu jabłek i stała się największym dostawcą tych owoców na świecie. W sezonie 2012/13 eksport jabłek wyniósł 1,2 mln ton i osiągnął wartość 438 mln euro - mówił minister.

Największymi odbiorcami polskich jabłek są: Rosja, do której w ostatnim sezonie wyeksportowaliśmy 677 tys. ton o wartości 256 mln euro (56 proc. całego eksportu jabłek), Białoruś - 145 tys. ton o wartości 45,5 mln euro, Niemcy - 66,8 tys. ton o wartości 18 mln euro, Ukraina - 53 tys. ton o wartości 17,5 mln euro.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane