• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

Polskie gry podbijają świat

Polskie gry podbijają świat
Foto: TVN24\Archiwum Foto: Wiedźmin już podbił świat. Czas na kolejne gry komputerowe

Już nie tylko "Wiedźmin", "Call of Juarez" czy "Painkiller" chcą zawojować świat. Do grupy gier, które już odniosły sukces (do tej pory wymienione gry zakupiły 3 miliony klientów!), dołączyć chcą inne. Polscy producenci szykują kolejne wysokobudżetowe tytuły - polskie gry komputerowe staną się naszym hitem eksportowym?

Producenci gier stawiają na jakość, a nie na ilość. – Rynek gier komputerowych, z powodu kryzysu, mocno się zmienił. Wydawcy szukają produktów z najwyższej półki, które mogą stać się hitami. Średnia półka, na której działała część polskich firm, znikła – komentuje w "Rzeczpospolitej" Adrian Chmielarz, szef People Can Fly. - Rodzime firmy albo postawią na duże, drogie produkcje, albo będą tworzyły proste gierki – zgadza się z przedmówcą Michał Kiciński, współzałożyciel CD Projekt.

Kryzys gospodarczy sprawił, że wartość polskiego rynku gier skurczyła się w 2009 r z 880 milionów do 600 – 700 mln zł. To jednak i tak więcej niż 680 mln zł, które Polacy wydali na bilety do kina (wg Boxoffice.pl).

"Wiedźmin". I "Wiedźmin 2"

Firma People Can Fly, wykupiona przez Epic Games, to autor pierwszego polskiego międzynarodowego sukcesu - grę "Painkiller", która zadebiutowała w 2004 roku zakupiło 300 tys. użytkowników. Dobrze sprzedaje się także gra "Call of Juarez" (firmy Techland) - obie części tej gry zakupiło 1,5 mln fanów. Absolutnym rekordzistą jest jednak "Wiedźmin" - grę CD Projketu kupiło 1,5 mln osób, z czego milion - z Europy Zachodniej i USA.

Powodzenie polskich gier zachęciło kolejne spółki do tworzenia własnych dużych tytułów - Nicolas Games pracuje nad „Afterfall: Insanity" - budżet gry może przekroczyć 10 mln zł, trafi na półki w I kwartale 2011 r. Śląska spółka, która jest notowana na NewConnect, już podpisała umowę z niemieckim TGC dotyczącą warunków jej dystrybucji na terenie Europy. Jeszcze przed wakacjami pojawić ma się "Sniper", opracowany przez City Interactive, która swoje gry sprzedaje we współpracy z amerykańską siecią Wallmart. Spośród 500 tys. licencji, większość ma zostać sprzedana na zachodzie. – Spodziewamy się, że 90 proc. egzemplarzy trafi do Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej – mówi "Rz" Marek Tymiński, prezes firmy. Produkcja „Snipera” według Tymińskiego pochłonęła kilka milionów złotych.

Fani "Wiedźmina" czekają z kolei na kontynuację tej gry. CD Projekt szykuje drugą część komputerowego hitu - gra, która na rynkach pojawić ma się w pierwszym kwartale 2011 roku ma być najdroższą polską grą w historii. – Liczymy na co najmniej 2 mln klientów, choć nie ukrywamy, że nasze apetyty sięgają 3 mln egzemplarzy – twierdzi Marcin Iwiński, drugi z założycieli CD Projektu. Najpopularniejsza gra zeszłego roku – „Call of Duty: Modern Warfare 2” – sprzedała się na całym świecie w prawie 12 mln egzemplarzy.

ktu/tr/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane