• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: 2019-09-20 17:15

Dostosuj

Polskie drogi tańsze o 4 mld zł

Polskie drogi tańsze 
o 4 mld zł
Foto: TVN24 Foto: GDDKiA wyda mniej na drogi

Spadek cen materiałów budowlanych i zmiana zasad przetargów zaowocowały tym, że w ciągu zaledwie pół roku GDDKiA zaoszczędziła na kontraktach na budowę dróg cztery mld zł. Największe oszczędności odnotowano w przypadku trzech tras ekspresowych.

- Najtańsza oferta złożona 4 sierpnia na budowę południowej obwodnicy Gdańska (Gdańsk - Koszwały) zakłada, że wykonawca wybuduje ten fragment trasy ekspresowej S-6 za 1,12 mld zł. Kosztorys GDDKiA zakładał, że inwestycja może kosztować 2,14 mld zł. Oszczędność wyniosła zatem aż 1,1 mld zł - podała w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Południowa obwodnica Gdańska - 1,1 mld zł
Warszawski odcinek trasy S-8 - 700 mln zł
Warszawski odcinek trasy S-2/S-79 - 600 mln zł
Autostrada A1 (odcinek Pyrzowice - Piekary Śl.) - 370 mln zł
Autostrada A1 (odcinek Piekary Śl. - Zabrze -Maciejowice) - 480 mln zł
Obwodnica Żyrardowa - 110 mln zł

oszczędnosći gddkia

700 mln zł zaoszczędzono na budowie trasy ekspresowej S-8 od al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie do Marek, a 600 mln zł mniej będzie kosztować trasa S-2/S-79 na odcinku Puławska - Marynarska.

Autostrada A1 od Pyrzowic do Piekar Śląskich powstanie za 1,82 mld zł, a nie za 2,19 mld zł (jak zakładał kosztorys), czyli o 370 mln zł taniej. A1 od Piekar Śl. do Zabrza Maciejowa będzie kosztować 1,25 mld zł a nie 1,73 mld zł (480 mln zł oszczędności). 109,1 mln zł oszczędności powstało w związku z planowaną budową obwodnicy Żyrardowa na drodze krajowej nr 50. Zamiast kosztorysowych 321 mln zł trasa zostanie zbudowana kosztem 211,8 mln zł.

Trochę szczęścia, trochę dobrej woli

Skąd tak duże oszczędności? - Przede wszystkim, dokonaliśmy zmian w Specyfikacjach Istotnych Warunków Zamówienia, co skutkuje łatwiejszym dostępem firm budowlanych do rynku. Zdecydowaliśmy, że warunkiem startu w przetargach nie musi być doświadczenie w dziedzinie wykonawstwa inwestycji drogowych (...). Dodatkowo zliberalizowaliśmy wymaganie finansowe tak, aby były one na poziomie bezpiecznym dla inwestora. Dzięki temu polski rynek wykonawców poszerzył się z 20 do około 200 firm - mówi Tomasz Rudnicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

- Duży wpływ na wysokość ofert przetargowych ma zła sytuacja finansowa, która skutkuje obniżką cen materiałów budowlanych o około 20 proc. - dodaje Rudnicki.

GDDKiA jest w tej chwili największym inwestorem w Polsce - prowadzi 50 postępowań przetargowych, a do końca roku ogłosi kolejne 25.

mkg//kdj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane