• rozwiń
    • WIG20 2110.11 +0.37%
    • WIG30 2415.33 +0.38%
    • WIG 56204.55 +0.30%
    • sWIG80 11590.84 -0.22%
    • mWIG40 3787.27 +0.23%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Polskie banki "doją" po europejsku

Polskie banki "doją" po europejsku
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: Brukselski korespondent TVN24 Leszek Jarosz o raporcie KE o bankowych prowizjach

Przeciętny Polak płaci za konto w banku średnio 73 euro rocznie, czyli tyle samo, co zamożny Duńczyk - wynika z najnowszego raportu Komisji Europejskiej. Kwota ta mieści się wprawdzie w średniej europejskiej, ale jeśli biorąc pod uwagę przeciętne zarobki w Polsce jest wyjątkowo wysoka.

W raporcie KE na cenzurowanym znalazły się kraje, gdzie cena kont jest najwyższa w UE: Włochy (253 euro), Hiszpania (178 euro), Francja (154 euro) i Austria (140 euro). Tam jest też największy problem z brakiem przejrzystości najróżniejszych bankowych taryf, ukrytymi opłatami i skomplikowanymi odsetkami.

Dla Polaka 73 euro rocznie za bankową opiekę nad finansami to relatywnie drogo, bo w innych bogatszych od Polski krajach, takich jak Belgia, Luksemburg, Holandia, Grecja, Szwecja czy Portugalia konto przeciętnego użytkownika kosztuje rocznie 45-62 euro, uwzględniając opłaty jednorazowe, roczne i miesięczne, opłaty za karty, wypłaty z bankomatów, debety, przelewy, zlecenia stałe, czeki itd. Najtaniej jest w Bułgarii: 27 euro.

"Oszczędne gospodarowanie informacją"

Badając 224 europejskie banki, aż w 66 proc. przypadków eksperci KE musieli dzwonić z prośbą o dodatkowe informacje i wyjaśnienia, by dowiedzieć się, jakie są koszty prowadzenia rachunku. Nie znaleźli bowiem wszystkich koniecznych danych na stronie internetowej.

W Polsce sytuacja jest jeszcze gorsza: wyjaśnienie niepełnych albo niejasnych informacji ze stron internetowych konieczne było w ośmiu z 10 przebadanych banków (KE nie wymienia których).

- Bankierzy detaliczni sprawiają zawód klientom. Są dowody, że podstawowe prawa konsumentów są łamane. Banki powinny dojść do ładu ze swoją kulturą opłat i sposobem traktowania klientów - oświadczyła unijna komisarz ds. konsumentów Meglena Kunewa.

mkg/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane