• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Polska Żegluga Morska będzie miała nowe statki. Z chińskiej stoczni

Polska Żegluga Morska będzie miała nowe statki. Z chińskiej stoczni
Foto: polsteam.com Foto: Zamówione w stoczni Yangfan jednostki to klasyczne masowce przeznaczone do przewozu takich ładunków jak zboża, nawozy sztuczne czy węgiel

Polska Żegluga Morska (PŻM) wybuduje w chińskiej stoczni Yangfan cztery masowce. Armator odbierze je w pierwszej połowie 2017 r. W Szczecinie podpisano w tej sprawie umowę - poinformował w czwartek doradca dyrektora PŻM Krzysztof Gogol.

Zamówione w stoczni Yangfan jednostki to klasyczne masowce przeznaczone do przewozu takich ładunków jak zboża, nawozy sztuczne czy węgiel. Nowoczesny technologicznie i oszczędny eksploatacyjnie projekt statków z tej serii został opracowany przez konstruktorów fińskich, którzy będą ściśle współpracować chińską stocznią - dodał Gogol.

Współpraca z historią

Podpisany kontrakt to kontynuacja współpracy armatora ze stocznią Yangfan. W ubiegłym roku podpisał on z tym zakładem kontrakty inwestycyjne na budowę ośmiu masowców tej samej wielkości, czyli 38,500 tys. dwt - wszystkie z odbiorem w 2016 roku w odstępach półtoramiesięcznych - przypomniał Gogol. Łącznie stocznia Yangfan wykona dla PŻM w latach 2016-2017 dwanaście statków.

Stocznia Yangfan należy do pierwszej dziesiątki największych chińskich stoczni. Powstała w 1952 roku, ale w ostatnich latach jej park maszynowy został gruntownie zmodernizowany. Znajduje się w mieście Zhoushan, ok. 300 km na południe od Szanghaju.

Zamówione przez PŻM statki to część nowego programu inwestycyjnego firmy na lata 2016-2020. Trwają prace nad przygotowaniem kolejnych kontraktów - nie kryje doradca dyrektora firmy.

Oferta bezkonkurencyjna

Masowce, czyli statki, na których opiera się flota PŻM, budowane są obecnie wyłącznie na Dalekim Wschodzie. Stocznie europejskie, w tym polskie, nie są zainteresowane ich budową ze względu na brak możliwości przygotowania konkurencyjnej oferty w stosunku do oferty azjatyckiej. Przesłane przez PŻM zapytania ofertowe do polskich stoczni produkcyjnych, co do możliwości wykonania kontraktu, pozostały bez odpowiedzi - podkreślił Gogol.

PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej 69 statków. W ramach grupy działa 117 spółek zależnych. Firma w latach 2005-2013 wraz z podmiotami grupy kapitałowej realizowała program odnowy floty. Wprowadziła do eksploatacji 38 nowych jednostek, które zastąpiły najstarsze statki. Dzięki odnowie tonażu średni wiek floty PŻM spadł obecnie do 9 lat.

Łączny koszt zrealizowanego programu wyniósł ok. 1 mld USD i został sfinansowany ze środków własnych i finansowania zewnętrznego, czyli kredytów bankowych. Armator zatrudnia ok. 3 tys. osób, w tym 2,7 tys. w załogach pływających - oficerów i marynarzy oraz 273 pracowników lądowych.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane