• rozwiń
    • WIG20 2108.05 +0.10%
    • WIG30 2410.09 +0.04%
    • WIG 56118.92 -0.01%
    • sWIG80 11591.88 -0.39%
    • mWIG40 3756.04 -0.24%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Polska wiceliderem Europy w ilości centrów handlowych

Polska wiceliderem Europy w ilości centrów handlowych
Foto: TVN24 Foto: Polacy chętnie spędzają wolny czas właśnie w centrach handlowych

Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem ilości centrów handlowych. Wyprzedza nas tylko Rosja. Jednak ilość sklepów nie przekłada się na wielkość - w porównaniu z krajami Europy Zachodniej nasze centra handlowe są małe.

Rosja do niedawna była białą plamą na handlowej mapie Europy. Ze wskaźnikiem 49 m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej na tysiąc mieszkańców zajmuje wciąż jedno z ostatnich miejsc na kontynencie. Szybko jednak dogania europejską czołówkę. Według firmy Cushman & Wakefield (C&W), nowe centra handlowe, które powstaną w Rosji do końca 2008 r., będą miały łącznie 4,6 mln m kw. powierzchni. To więcej, niż w tym samym czasie przybędzie w Wielkiej Brytanii, we Francji, w Niemczech i we Włoszech razem wziętych!

Dużo małych obiektów

Wiceliderem jest Polska, która od kilku lat jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków handlowych w Europie. Przyczyniło się do tego wejście do Unii Europejskiej oraz to, że Polacy chętnie spędzają wolny czas właśnie w centrach handlowo-rozrywkowych i lubią robić zakupy w niedzielę. Myli się jednak ten, kto sądzi, że liczba centrów przekłada się na powierzchnię handlową. Na tysiąc mieszkańców naszego kraju przypadają bowiem 133 m kw. nowoczesnych powierzchni handlowych. Dla porównania średnia dla całej UE wynosi przeszło 192 m.

Boom na mniejsze miasta
Nowe centra handlowe powstają dziś głównie w miastach liczących niewiele ponad 100 tys. mieszkańców. To tutaj nowych punktów szukają tzw. kotwice, czyli sklepy, które osiągają największe obroty. Do nich należy EM&F (m.in. Empik, Smyk, Zara, Mexx i Mango), duże sklepy z elektroniką, np. RTV Euro AGD, Media Markt, Saturn, oraz sieci odzieżowe: Reserved, Cottonfield, H&M czy Cubus. Szczególnie mocno na rozwój w mniejszych miastach stawiają sieci supermarketów takie jak Tesco i Carrefour.
mpj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane