• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Polska w perspektywie butelki

Polska w perspektywie butelki
Foto: sxc.hu Foto: Czy restrykcyjne zapisy uniemożliwiające reklamę alkoholu zmienią gusta Polaków?

Więcej zarabiamy, więcej pijemy - a więc więcej wydajemy na alkohol. Ministerstwo Zdrowia planuje zaostrzenie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Jedną ze zmian mają być restrykcyjne przepisy dotyczące reklamy alkoholu.

Wydatki na alkohol to dziś ważna pozycja w wydatkach gospodarstw domowych. Wszyscy Polacy w ubiegłym roku wydali na alkohol około 22 miliardów złotych - to o 15 procent więcej niż rok wcześniej. Ministerstwo zdrowia chce tej tendencji przeciwdziałać, między innymi domykając furtki przez które przeciskała się reklama wyrobów alkoholowych.

W 1995 roku statystyczny Polak wypijał rocznie około 6,5 litra alkoholu.
W 2000 roku było to już ponad pół litra więcej.
W 2005 roku wypijaliśmy juz prawie 8 litrów czystego alkoholu na głowę.
W 2006 każdy statystyczny Polak wypił prawie 9 litrów 100-procentowego alkoholu. Czyli prawie 40 półlitrowych butelek wódki.

Ile alkoholu wypijają Polacy

Polacy narodem piwoszy

Piwo to prawie 55 procent spożywanego w Polsce alkoholu, ale bardzo dużą popularnością cieszą się mocne alkohole, zwłaszcza wódka. Mniej popularne są za to wina i inne, droższe typy alkoholi.

Te dane potwierdza przedstawiciel firmy AC Nielsen, która zajmuje się badanie miedzy innymi tej części rynku detalicznego. - W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost sprzedaży alkoholi - powiedział TVN CNBC Biznes Tomasz Głos z AC Nielsen. Jak dodał, spożycie rośnie w tempie 20 procent rocznie, a wzrost wydatków na alkohol jest wyższy niż wzrost samej ilości alkoholu. - W dalszym ciągu rozwija się też największa kategoria alkoholowa, czyli piwo, z tym, ze w niższym tempie. Jest to około 5-6 procent i nawet takie wydarzenia jak w tym roku mistrzostwa w piłce nożnej tej tendencji nie zmieniły - ocenił ekspert rynku.

Zmiany, zmiany

Ministerstwo Zdrowia proponuje kilka istotnych zmian do obowiązującej ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Podstawowa dotyczy reklam piwa, które znów miałyby pojawiać się na ekranów telewizorów tylko po godzinie 23:00 - teraz możemy je oglądać już od 20.00.

Na butelkach z wyrobami alkoholowymi mają pojawić się duże etykiety ostrzegawcze - zniechęcające do picia alkoholu - podobne do tych znanych z paczek od papierosów. Nie będzie można już wejść na stadion np. z piwem. Nowe propozycje zakładają także całkowity zakaz łączenia spożywania alkoholu ze sportem np. w czasie pływania żaglówką czy kajakiem.

Można przypuszczać, że reklamodawcy znów będą szukać sposobów obejścia obostrzeń dotyczącymi reklamy alkoholu. Tak, jak radzili sobie niegdyś, z mrugnięciem okiem reklamując "piwo bezalkoholowe", albo łącząc alkoholowe marki z obrazami z zupełnie innego świata, np. zawodami żeglarskimi albo wyścigami konnymi.

Czy zaostrzanie przepisów - choćby dotyczących pory emisji reklam - rzeczywiście może coś zmienić? Wątpi w to Tomasz Łysakowski ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej:

Reklamy piwa od 23 do 6 rano
etykiety ostrzegawcze na butelkach
zakaz sprzedaży, podawania, spożywania alkoholu na stadionach
zakaz jazdy na nartach po spożyciu alkoholu

zakaz pływania na żaglach, łódkach, kajakach - po spożyciu alkoholu

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

- Uczenie ludzi, że nie powinni w ogóle pić alkoholu nie przyniesie wielkiego skutku. Na to, że Polacy piją, i co piją, nie wpływają regulacje rządowe, tylko pewnego rodzaju wzorce kulturowe. Ludzie nie piją alkoholu dlatego, że na nalepkach ktoś ich zachęca do picia alkoholu, lecz aby zaspokoić pewne potrzeby psychologiczne, jak potrzeba kontaktów międzyludzkich.

Ile za pensję

Alkohole stają się coraz bardziej dostępne, gdyż zarabiamy coraz więcej. Obecnie za średnią pensję można kupić 150 butelek wódki. To o połowę więcej niż osiem lat temu, zaś w roku 1995 posiadacza średniej płacy stać było na zaledwie 50 butelek wysokoprocentowego alkoholu.

Pije cały świat...

We wszystkich krajach świata w zeszłym roku na alkohol wydano równowartość 219 miliardów dolarów.

Na samo piwo smakosze wydali 113 miliardów dolarów, na mocne alkohole 47 miliardów dolarów, na wino 46 miliardów dolarów. Pozostałe alkohole kosztowały ludzkość 8 mld dolarów.

lad/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane