• rozwiń

Polacy się bogacą i piją więcej alkoholu

Polacy się bogacą i piją więcej alkoholu
Foto: TVN24 Foto: Polacy piją coraz więcej alkoholu

W tym roku wydatki Polaków na mocne trunki były rekordowe. W przyszłym ich wzrost powinien się utrzymać. Wszystko to za sprawą poprawy naszej sytuacji finansowej - pisze "Rzeczpospolita".

Z szacunków gazety wynika, że Polacy kupią w 2007 roku blisko 200 mln litrów wódki, na które wydadzą ponad 7,5 mld złotych. – Sprzedaż wódki w Polsce będzie w tym roku o jedną dziesiątą wyższa niż w 2006 roku – szacuje Krzysztof Grudziński, prezes V&S Luksusowej i przewodniczący Rady Głównej Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Zdaniem Grudzińskiego, do większych niż w ostatnich kilku latach zakupów wódki zachęcały wzrost gospodarczy i rosnąca zamożność Polaków. W górę poszła sprzedaż wódek luksusowych oraz importowanych, ale także najtańszych, tzw. ekonomicznych. Stało się tak, mimo że w przypadku tych ostatnich najbardziej odczuwalny był kilkuprocentowy wzrost cen spowodowany wyższymi kosztami zakupu surowców, głównie spirytusu oraz opakowań.

Najwięcej pijemy piwa

25 mln hl - tyle Polacy kupili już w tym roku piwa. To o 12 procent więcej niż w ubiegłym roku.

Polacy piją piwo na potęgę

Rok 2007 był wyjątkowo udany dla wszystkich producentów mocnych trunków, ale najbardziej dla tych, którzy warzą w Polsce piwo. Z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego wynika, że Polacy kupili 25 milionów hektolitrów piwa, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej. – W całym 2007 roku producenci piwa sprzedadzą w Polsce o około 10 procent piwa więcej niż w 2006 roku – szacuje Marcin Piróg, prezes Carlsberg Polska, trzeciego producenta piwa w Polsce, oraz szef Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Prognozy polskich browarów na 2008 rok są ostrożne. Większość z nich uważa, że branży bardzo trudno będzie powtórzyć tegoroczny sukces. Najbardziej prawdopodobny jest wzrost popytu na poziomie około 5 procent. A to dlatego, że polski rynek piwa jest coraz bardziej nasycony. Obecnie jego spożycie wynosi około 85 litrów na osobę i nie odbiega znacznie od średniej europejskiej.

Winem też nie pogardzimy
Coraz popularniejsze staje się w Polsce także wino. – W 2007 roku wartość rynku wina zwiększyła się o ponad 20 procent – szacuje Tomasz Górny z giełdowej spółki Ambra, lidera krajowego rynku alkoholu z winogron. Według firmy badawczej Nielsen w 2006 roku kupiliśmy około 120 mln litrów wina za 1,77 miliarda złotych. Z tego ponad połowę stanowiły najpopularniejsze wina spokojne. O 17 procent sprzedaż win spokojnych zwiększyła w tym roku Winiarnia Bartex, jedna z największych firm na krajowym rynku winiarskim. Za to wolniej rósł popyt na jej wina musujące i deserowe oraz wermuty. Zdaniem polskich winiarzy kolejne lata powinny być dla całej branży równie udane. Prognozują, że w 2008 roku sprzedaż win spokojnych powinna ponownie pójść w górę o co najmniej 20 procent.

mpj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane