• rozwiń
    • WIG20 2317.17 +0.60%
    • WIG30 2667.09 +0.68%
    • WIG 59852.70 +0.63%
    • sWIG80 11656.13 +0.15%
    • mWIG40 4074.92 +0.95%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Polacy nie zwracają uwagi na ceny

Polacy są coraz mniej wrażliwi na ceny i wciąż najchętniej robią zakupy w małych sklepach - to wnioski płynące z najnowszego raportu AC Nielsen Shopper Trends, o którym pisze Rzeczpospolita.

Przeprowadzone w 50 krajach badanie przynosi zaskakujące wyniki. Wbrew powszechnej opinii zaledwie 4 proc. Polaków jest skłonna zmienić miejsce robienia zakupów ze względu na bardziej atrakcyjne ceny. Wcale nie sprawdzamy etykiet, a większość z nas nie zna nawet cen produktów, które regularnie kupuje. Ile dokładnie kosztują produkty takie jak chleb, mleko czy masło, sprawdza jedynie co dwudziesty Polak.

Należymy do narodów, które zakupy robią najczęściej. W ciągu miesiąca statystyczny Polak 5 razy odwiedza hipermarket, 16 razy tradycyjny sklep spożywczy, 13 razy piekarnię, a 9 razy sklep owocowo-warzywny. Średnie wydatki gospodarstwa domowego na żywność i artykuły higieniczne wynoszą 628 zł, z czego 48 proc. przeznaczamy na żywność świeżą.

Jeśli chodzi o miejsce zakupów, wciąż 40 proc sprzedaży odbywa się w małych, tradycyjnych sklepach. Jednak po raz pierwszy od czterech lat ich liczba spada. Przybywa za to sklepów specjalistycznych, np. mięsnych czy piekarni - jest ich już ponad 5 tysięcy. Tradycyjny handel ewoluuje i integruje się. Istnieje już ok. 80 sieci sprzedażowych skupiających 13 tys. małych sklepów.

Polacy w dalszym ciągu nieufnie odnoszą się do tzw. marek własnych, produkowanych dla konkretnej sieci handlowej, często pod jej własnym logo w znacznie niższych cenach. Takie produkty w segmencie hipermarketów wybiera jedynie 5,1 proc. konsumentów. Zaskakujące jest to, że tylko co trzeci Polak kupujący te produkty sądzi, że są one porównywalnej jakości z markowymi. W Wielkiej Brytanii uważa tak aż 70 proc.

Raport dowodzi też dużego rozdrobnienia polskiego rynku. Trzy największe sieci kontrolują jedynie 15 proc. wartości sprzedaży. Dla porównania w Danii ten wskaźnik jest na poziomie 91 proc., a na Słowacji 59 proc.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane