• rozwiń

Polacy nakradli w sklepach na miliard euro

Polacy nakradli w sklepach na miliard euro
Foto: TVN24 Foto: Polak w sklepie kradnie stosunkowo mało

- 89 mld euro wyniosły w ostatnim roku straty sieci handlowych spowodowane kradzieżami dokonywanymi przez klientów, pracowników, grupy przestępcze, a także przez błędy systemowe - wynika z V Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym obejmującego 43 kraje. To kwota większa o 6,6 proc. niż rok wcześniej i największa od 2009 roku. W Polsce straty z tego powodu szacowane są na nieco ponad miliard euro.

Raport opracowany na zamówienie firmy Checkpoint Systems, Inc. monitoruje koszty strat w światowym handlu w okresie od lipca 2010 roku do czerwca 2011. Wyniki raportu wskazują na ich wzrost, sięgający już 1,43 proc. obrotów, we wszystkich badanych krajach. Aż o 13,4 proc. do 38,5 mld euro wzrosły straty będące wynikiem kradzieży dokonywanych przez klientów i zorganizowane grupy przestępcze. Jest to w sumie 45,2 proc. strat.
Nieuczciwi pracownicy w ujęciu globalnym są odpowiedzialni za 35 proc. strat, co stanowi ponad 31 mld euro.

Z powodu zeszłorocznego spowolnienia gospodarczego detaliści nie zwiększyli wydatków na wyposażenie antykradzieżowe w takim samym stopniu jak na inne działania zapobiegające stratom. Niestety, skutki tych decyzji są widoczne już dzisiaj

kradzieże w sklepach

- Z powodu zeszłorocznego spowolnienia gospodarczego detaliści nie zwiększyli wydatków na wyposażenie antykradzieżowe w takim samym stopniu jak na inne działania zapobiegające stratom. Niestety, skutki tych decyzji są widoczne już dzisiaj - mówi Farrokh Abadi, dyrektor naczelny oddziału Rozwiązań do Zarządzania Startami w Checkpoint Systems.

Polska i świat

Największy poziom strat odnotowano w Indiach (2,38 proc. wartości sprzedaży), Rosji (1,74 proc.) i Maroku (1,72 proc.), najmniejszy natomiast na Tajwanie (0,91 proc.), w Hong Kongu (0,95 proc.), Japonii i Austrii (w obu krajach po 1,04 proc.). Średnia europejska wynosi 1,39 proc.

Straty sieci handlowych w Polsce wyniosły w badanym okresie 1,41 proc. ich obrotów. To 20. miejsce na świecie i ósme w Europie. W sumie złodzieje z polskich sklepów wynieśli towar wart ponad miliard euro.

Klienci polskich sieci handlowych nadal są jednymi z najuczciwszych w Europie, odpowiadają bowiem za tylko 42,6 proc. strat sieci handlowych. To trzeci wynik na kontynencie, po Słowacji i Rosji. W zeszłorocznym zestawieniu, Polska zajmowała tę samą pozycję a liderem była również Słowacja. Jednocześnie zatrudnieni w sieciach handlowych w Polsce należą do czołówki wśród nielojalnych pracowników. 33,5 proc. całkowitych strat to wynik, który plasuje polskich pracowników na niechlubnym trzecim miejscu w Europie. Pierwsze dwa miejsca pod tym względem zajmują kolejno, Rosja i Słowacja.

Podobnie jak rok temu niepokojącym sygnałem dla zarządzających sieciami handlowymi w Polsce może być również stosunkowo duży udział nieumyślnych pomyłek wewnętrznych. W tej kategorii również znajdujemy się w czołówce kontynentu z nieco ponad 17-procentowym udziałem pomyłek w całkowitych stratach detalistów. Jeśli zaś chodzi o kradzieże ze strony nieuczciwych dostawców, zajmujemy siódmą pozycję.

mkg/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane