• rozwiń
    • WIG20 2152.58 -0.10%
    • WIG30 2437.86 -0.08%
    • WIG 56781.82 +0.24%
    • sWIG80 11451.18 -0.23%
    • mWIG40 3620.92 +0.21%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:02

Dostosuj

Polacy na "wielkich łowach". Ruszyły poświąteczne wyprzedaże

26.12 | Szaleństwo wyprzedaży w Wielkiej Brytanii Odtwórz: 26.12 | Szaleństwo wyprzedaży w Wielkiej Brytanii
26.12 | Szaleństwo wyprzedaży w Wielkiej Brytanii "Źródło: Fakty TVN"

Centra handlowe pękają w szwach. Rozpoczęły się zimowe wyprzedaże. Sprzedawcy kuszą klientów niskimi cenami, a kupujący szukają prawdziwych okazji.

Po świętach, Polacy skuszeni promocjami ruszyli na zakupy. W centrach handlowych i na znajdujących się przy nich parkingach zapanował tłok nie mniejszy niż przed Bożym Narodzeniem.

Nie ma nic za darmo

Jednak podczas wyprzedaży, klienci często przestają myśleć racjonalnie i kupują przecenione, ale w rzeczywistości niepotrzebne im produkty. Według psychologów, w taką "zakupową pułapkę" wpadają najczęściej ci, którym wydaje się, że wszystko kontrolują. - Jeśli coś wcześniej kosztuje dużo pieniędzy, to oznacza że pewnie jest tego warte i dobrej jakości. Dlatego, jeśli kupiliśmy coś w połowie ceny, to jesteśmy z siebie zadowoleni - tłumaczy dr Anetta Pereświet-Sołtan z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. W zakupach pomaga przyjęcie odpowiedniej strategii. - Ubranie najlepiej jest wcześniej zobaczyć i przymierzyć, a dopiero potem je kupić, takie wypatrzone - radzi jedna z klientek warszawskiego centrum handlowego.

Nie ma nic za darmo

Łatwo też uwierzyć, że podczas wyprzedaży ktoś coś rozdaje za darmo. Bo prawda jest taka, że za to, co dziś kupujemy, już raz zapłaciliśmy. - Te obniżki są w znacznej mierze wliczone w koszt towarów, które kupuje się w normalnej cenie - wyjaśnia Witold Orłowski, ekonomista PricewaterhouseCoopers. Jak dodaje, po świętach Bożego Narodzenia sprzedawcy opróżniają półki i magazyny sklepowe z zimowych rzeczy, aby wprowadzić wiosenne kolekcje.

Końcówka roku z wynikami

Magazynowanie też kosztuje, więc lepiej zrezygnować z części marzy i ogłosić wyprzedaż, niż zostać ze starym towarem. Eksperci przyznają, że wyprzedaże opłacają się sprzedającym również pod innym względem. Mogą w ten sposób na koniec roku podreperować wyniki firmy.

Warto przy tym zaznaczyć, że w świetle prawa, promocje wiążą się z takimi samymi obowiązkami dla sprzedających, jak zwykła sprzedaż. - To, że kupujemy taniej, nie oznacza wcale, że mamy mniej praw - przypomina Małgorzata Cieloch z UOKiK. - Konsument ma takie same prawa, jak by kupował w normalnej cenie - mówi.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane