• rozwiń

Temat: Biznes dla Ludzi

Pociąg się spóźnia? Walcz o odszkodowanie

Co zrobić, gdy pociąg nie przyjechał lub miał opóźnienie Odtwórz: Co zrobić, gdy pociąg nie przyjechał lub miał opóźnienie
Foto: TVN24 Biznes i Świat | Video: TVN24 Biznes i Świat Foto: Gościem Pawła Blajera był Kamil Migała z Urzędu Transportu Kolejnowego | Video: Co zrobić, gdy pociąg nie przyjechał lub miał opóźnienie

Jeżeli twój pociąg się spóźnia, pamiętaj przysługuje ci prawo do odszkodowania - przypominał gość programu "Biznes dla Ludzi". Niestety przepisy przewidują je tylko dla części pasażerów. Po pierwsze opóźnienie musi wynieść co najmniej 60 minut, a po drugie zwrot przysługuje jedynie pasażerom pociągów międzynarodowych, ekspresów i składów intercity.

Odszkodowania za opóźnienie pociągu należy nam się niezależnie od powodu jego wystąpienia. Lista tego co nam się należy uzależniona jest od rodzaju pociągu, jakim podróżujemy. - W przypadku komunikacji międzynarodowej pasażer ma takie same prawa, co pasażer samolotu - mówił w TVN24 Biznes i Świat Kamil Migała z Urzędu Transportu Kolejowego.

Oznacza to, że jeżeli nasz pociąg spóźnia się o 60 minut, to przewoźnik musi zapewnić pasażerom bezpłatny posiłek i napoje. Jeżeli w wyniku opóźnienia nie dotrzemy do stacji docelowej, to mamy prawo do noclegu na koszt przewoźnika. - Pasażerowie pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, mają prawo do zapewnienia noclegu i transportu pomiędzy miejscem zakwaterowania a dworcem - wyjaśniał Migała w programie "Biznes dla Ludzi".

Gość Pawła Blajera przypomniał jednocześnie, że PKP Intercity w geście dobrej woli zapewnia swoim klientom darmowy poczęstunek przez cały rok.

Zwrot kosztów

Jeżeli opóźnienie pociągu wynosi powyżej 60 minut to przysługuje nam zwrot w wysokości 25 proc. ceny biletu. Jeśli pociąg dociera do stacji docelowej z dwugodzinnym opóźnieniem to odzyskać, od przewoźnika, możemy nawet 50 proc.

Kamil Migała, UTK

Jeżeli podróżujemy ekspresem, składem intercity lub połączeniem międzynarodowym, to przysługuje nam zwrot ceny biletu. - Jeżeli opóźnienie wynosi powyżej 60 minut to pasażer może skorzystać ze zwrotu części ceny biletu - mówił Kamil Migała.

Jeżeli opóźnienie pociągu wynosi powyżej 60 minut, to przysługuje nam zwrot w wysokości 25 proc. ceny biletu. Jeśli pociąg dociera do stacji docelowej z dwugodzinnym opóźnieniem, to możemy odzyskać od przewoźnika nawet 50 proc.

Przedstawiciel Urzędu Transportu Kolejowego przypominał, że jeżeli - hipotetycznie - pasażer jedzie z Wrocławia do Warszawy na spotkanie biznesowe, pociąg spóźnia się o 60 minut, a kontrahent w związku z tym odwołuje spotkanie, to możemy domagać się od przewoźnika, by oddał nam za cały bilet. - Jeżeli pasażer udowodni, że z powodu opóźnienia podróż była bezcelowa, to może domagać się zwrotu całej kwoty - wyjaśnia Migała.

Pamiętaj o potwierdzeniu

Należy pamiętać, że konieczne jest zachowanie biletu, na którym czas spóźnienia powinien potwierdzić konduktor, kierownik pociągu lub pracownik kasy. Należy go dołączyć do wniosku o rekompensatę.

Reklamację należy wysłać do przewoźnika. Ma on miesiąc na odpowiedź oraz zwrot pieniędzy i to bez względu na to, jaki był powód spóźnienia.

W niemal całej UE przepisy o odszkodowaniu obejmują wszystkie połączenia. W Polsce rekompensata nie dotyczy przewozów regionalnych, podmiejskich i miejskich.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane