• rozwiń
    • WIG20 2103.68 -0.21%
    • WIG30 2406.12 -0.16%
    • WIG 56047.39 -0.13%
    • sWIG80 11585.53 -0.05%
    • mWIG40 3753.25 -0.07%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-23 17:15

Dostosuj

Pobiorą ćwierć miliona od Pobieraczka

Pobiorą ćwierć miliona od Pobieraczka
Foto: pobieraczek.pl Foto: Pobieraczek powinien spalić raka ze wstydu

10 dni pobierania za darmo - takim hasłem reklamował się w sieci serwis pobieraczek.pl. W rzeczywistości pliki można było pobierać jedynie odpłatnie. UOKiK uznał, że właściciel serwisu wprowadził internautów w błąd i nałożył na niego potężną karę finansową.

Postępowanie przeciwko właścicielom serwisu pobieraczek.pl - spółce Eller Service z Gdańska - zostało wszczęte w październiku 2009 roku. Podstawą były liczne skargi konsumentów, którzy skorzystali z usług serwisu skuszeni hasłami sugerującymi, że usługa nic nie kosztuje.

"Z informacji, które zebrał Urząd w trakcie postępowania wynika, że internauta, który chciał pobrać pliki, musiał najpierw zarejestrować się na portalu, podając imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, e-mail. Warunkiem była również akceptacja regulaminu. W toku postępowania okazało się, że dzień rejestracji był jednocześnie pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok. Ponadto opłata naliczana była już od pierwszego dnia, a nie jak sugerowały hasła reklamowe dopiero po 10 dniach" - czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ćwierć miliona kary

Zdaniem Urzędu, taka praktyka jest nieuczciwa i wprowadza konsumentów w błąd. "Prezes UOKiK uznała, że właściciele portalu naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich karę w wysokości 239 140 zł. Spółka musi zmienić zakwestionowany sposób informowania o usługach oraz publikować przez 6 miesięcy na swoim portalu treść decyzji. Ponadto, zdaniem UOKiK, by skutecznie w tym wypadku chronić konsumentów niezbędne było nadanie niektórym punktom decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że spółka musi zmienić praktykę oraz poinformować o tym konsumentów zaraz po otrzymaniu decyzji, nawet jeśli skorzysta z drogi odwoławczej" - czytamy.

Od każdej decyzji Prezes UOKiK przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Naciagnęli cię? Idź do sądu

UOKiK podkreśla, że każdy poszkodowany przez portal konsument będzie mógł dochodzić swoich praw indywidualnie. Pomocy należy szukać u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Ponadto porady udzielane są przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod bezpłatnym numerem 0-800 800 008 (od poniedziałku do piątku, w godzinach od 09.00 do 17.00).

Każdy, kto został wprowadzony w błąd może skorzystać także z dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.

O sprawie Pobieraczka pisaliśmy już w czerwcu, ale wtedy rzeczniczka UOKiK Magdalena Cieloch w rozmowie z naszymi reporterami jedynie radziła internautom, by dokładniej czytali umowy.

bgr/sk/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane