• rozwiń

Piwo wypiera wódkę

O 12 proc. po pierwszych ośmiu miesiącach tego roku wzrosła w Polsce sprzedaż piwa. Specjaliści wyliczają, że do końca roku rynek może odnotować 10-procentowy wzrost.

- 12-procentowy wzrost sprzedaży po ośmiu miesiącach tego roku to wynik, jakiego nie mieliśmy od kilku lat. Myślę, że w kolejnych miesiącach dynamika nieco spadnie i wzrost w całym 2007 roku wyniesie 10 proc. - szacuje prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Marcin Piróg.

Według danych ZPPP od początku stycznia do końca sierpnia tego roku w Polsce sprzedano 25,4 mln hektolitrów piwa. W analogicznym okresie rok temu sprzedaż wyniosła 22,7 mln hektolitrów. Rok 2006 branża zamknęła z wynikiem 32,5 mln hektolitrów piwa. Było to o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przedstawiciele ZPPP sądzą, że wzrost sprzedaży piwa to efekt m.in. zmian w strukturze konsumpcji, inwestycji w browary, wzrostu gospodarczego oraz przychylnej pogody. W ostatnim czasie spożycie piwa w Polsce rośnie kosztem alkoholi ciężkich. - Zauważyliśmy też wzrost spożycia lżejszych piw kosztem piw mocnych, co powiększyło wolumen sprzedaży - zaznacza Piróg.

Jego zdaniem największym problemem, które obecnie stoi przed branżą jest wzrost cen surowców i opakowań do produkcji piwa. - Już od II kwartału tego roku cena piwa idzie do góry - zauważył Piróg.

Jak podaje Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego, w I półroczu 2007 roku w sprzedaży piwa wzrastał udział piwa w puszkach, kosztem piwa sprzedawanego w butelkach. Przez pierwsze 6 miesięcy tego roku piwo w butelkach stanowiło 48 proc. sprzedaży. Rok wcześniej - 52 proc. Dla piwa sprzedawanego w puszkach te dane stanowią odpowiednio 44 proc. i 39 proc. sprzedaży.

prm

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane