• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

PiS chce ujawnienia umowy dotyczącej A4

PiS chce ujawnienia umowy dotyczącej A4
Foto: TVN24 Foto: Posłowie PiS chcą sprawdzić zapisy umowy o A4

Ujawnienia zapisów umowy koncesyjnej dotyczącej autostrady A4 Katowice - Kraków i aneksów do tej umowy domagają się posłowie PiS. Chcą sprawdzić, czy dokument umożliwia koncesjonariuszowi domaganie się od Skarbu Państwa zwrotu utraconych zarobków, jeśli ruch z autostrady przeniósłby się na inne, niepłatne drogi alternatywne.

- Przy wzrastających opłatach za autostradę i remontach, ruch będzie się przenosił na boczne, alternatywne drogi. Stalexport może stwierdzić, że poniósł straty i nie uzyskał przychodów, jakie szacował. Liczenie strat, z tego co wiemy, choć tego aneksu nie widzieliśmy, będzie przeprowadzane przez niezależnych audytorów. Na jakich zasadach - nie wiadomo - tłumaczyła wiceprezes PiS Beata Szydło.

Dodała, że "nie może być tak, że prywatna firma w nieskończoność będzie czerpała zyski z tych odcinków autostrad".

Miało być taniej

Beata Szydło i Andrzej Adamczyk poinformowali też, że we wtorek w Sejmie ponownie został złożony projekt, który przewiduje obniżenie lub zawieszenie opłat za przejazd odcinkami autostrad, które są remontowane dłużej niż 30 dni.

Wracamy do inicjatywy legislacyjnej, której celem jest zawieszenie opłat za przejazd autostradami, jeśli one są w remoncie dłużej niż od 30 dni

Adam Adamczyk

Poseł Adamczyk zaznaczył, że kiedy w grudniu 2009 roku koncesjonariusz podwyższał opłaty za przejazd odcinkiem Katowice-Kraków, ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewniał wszystkich użytkowników, że zrobi wszystko, aby opłaty na tym właśnie odcinku były jak najniższe i zapowiedział powołanie zespołu, który miał przeanalizować możliwości renegocjacji umowy koncesyjnej.

Zdaniem Adamczyka autostrada A4 jest jedną z droższych europejskich autostrad - po podwyżce opłat od 1 marca kierowcy za przejechanie kilometra płacą 29 groszy. Jako przykład podał opłaty w innych krajach Unii: we Włoszech przejazd jednego kilometra autostrady kosztuje w przeliczeniu 23-28 groszy, w Chorwacji do 23 groszy, w Portugalii do 27 groszy.

- Wracamy do inicjatywy legislacyjnej, której celem jest zawieszenie opłat za przejazd autostradami, jeśli one są w remoncie dłużej niż od 30 dni - tłumaczył Adamczyk.

Szydło podkreśliła, że nie chodzi o całkowitą likwidację opłat na czas remontu. - Rozumiemy, że administrator ma swoje obowiązki i remonty muszą być przeprowadzane. Chodzi o obniżenie opłat - wyjaśniła. Dodała, że ten projekt ustawy czeka na skierowanie przez marszałek Sejmu do komisji.

Nieprawdziwe "solenne zapewnienia"?

Według Adamczyka Stalexport przedstawił resortowi transportu propozycję podpisania nowego aneksu, który dotyczy obniżki opłat dla motocyklistów na A4 Katowice - Kraków, ale jak mówił poseł, pozostała ona bez odpowiedzi.

Solenne zapewnienia rządzących, iż doprowadzą do zmian opłat autostradowych są nieprawdą. To są informacje podawane na użytek kampanii politycznej czy kreowania dobrego wizerunku rządu

Adam Adamczyk

- Solenne zapewnienia rządzących, iż doprowadzą do zmian opłat autostradowych są nieprawdą. To są informacje podawane na użytek kampanii politycznej czy kreowania dobrego wizerunku rządu - ocenił Adamczyk. Dodał, że tą sprawą zainteresuje sejmową komisję infrastruktury.

Czekają na odpowiedź

Rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) Rafał Czechowski powiedział, że spółka prowadzi rozmowy z ministerstwem transportu dotyczące obniżenia opłat dla motocyklistów. - Spółka opracowała treść aneksu i czekamy na odpowiedź - mówił Czechowski.

Rzecznik zwrócił uwagę, że państwo oddając autostradę w 1997 r. koncesjonariuszowi zobowiązało go do przeprowadzenia szeregu inwestycji do 2027 r. - Koncesjonariusz na bazie badań ruchu ocenił własne ryzyko i uznał, że przychody z opłat pozwolą mu te inwestycje zrealizować. Jeśli w trakcie umowy zmieni się system drogowy wokół autostrady, wskutek czego przychody z tytułu opłat zmienią się w stopniu mającym wpływ na realizację tych zobowiązań, to umowa mówi o sprawiedliwym odszkodowaniu - powiedział Czechowski.

Zaznaczył, że koncesjonariusz ma obowiązek ewentualnego udowodnienia, że na skutek zmian w systemie drogowym rzeczywiście do takiej niekorzystnej dla niego zmiany doszło. - Do tej pory takie obserwacje po stronie koncesjonariusza nie powstały - zaznaczył rzecznik SAM.

Podkreślił, że taki zapis umowy nie wynika z "dbałości o zarobek koncesjonariusza, ale z dbałości o możliwość zrealizowania przez niego licznych i kosztownych zobowiązań wynikających z koncesji".

ktom/fac

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane