• rozwiń
    • WIG20 2345.84 -0.02%
    • WIG30 2699.53 -0.03%
    • WIG 60683.38 -0.04%
    • sWIG80 11941.28 -0.29%
    • mWIG40 4275.40 -0.12%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany. PKP Intercity: nie rozważamy tego

Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany Odtwórz: Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany
Foto: PKP Foto: Co z tym Pendolino? | Video: Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany

- Ten kontrakt skończy się konfliktem. Nie zostały spełnione warunki zamówienia - powiedział w RMF FM wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński. I podkreślił, że kontrakt na dostawę pociągów Pendolino dla PKP może zostać zerwany. Jednak w komunikacie wysłanym do naszej redakcji PKP Intercity zapewnia, że "obecnie nie rozważa możliwości zerwania kontraktu z producentem".

Wczoraj PKP Intercity poinformowało, że domaga się od producenta Pendolino informacji, kiedy dostarczy pierwsze pociągi wraz z homologacją pozwalającą na jazdę z prędkością do 250 km/h.

- Zakładano, że trzeba przeskoczyć epokę. To nie była najlepsza decyzja - powiedział o zakupie Pendolino Piechociński. - Trzeba było postawić na pociągi osiągające prędkość do 160 km/h - dodał.

Minister gospodarki ostrzegł, że "kontrakt na Pendolino może zostać zerwany". I podkreślił, że w tej chwili te pociągi "nie są dopuszczone do jeżdżenia po polskich torach".

Na razie nie zerwą kontraktu?

W komunikacie przesłanym w piątek do naszej redakcji rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska informuje: "W związku z pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi realizacji umowy z konsorcjum Alstom Konstal oraz Alstom Ferroviaria, PKP Intercity informuje, że obecnie nie rozważa możliwości zerwania kontraktu z producentem".

I dodaje: "Jednocześnie wyraża (PKP Intercity - red.) swoje zaniepokojenie utrzymującym się stanem faktycznym oraz oczekuje od dostawcy pociągów rzetelnych informacji na temat zaawansowania w realizacji projektu, w tym przede wszystkim terminu przekazania pierwszych ośmiu składów EMU 250 PKP (Pendolino)".

Za wolne

6 maja minął termin przekazania PKP Intercity pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi - Alstomowi. Za cztery tygodnie zwłoki kwota kar sięgnie 480 tys. euro za jeden pociąg. Oznacza to, że za osiem składów kary wzrosną w tym czasie do blisko 4 mln euro.

Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska podkreśliła wczoraj, że PKP Intercity nie może odebrać składów, które nie są zgodne z zamówieniem, czyli nieposiadających homologacji na 250 km/h. - Byłoby to niezgodne z kontraktem. Mogłoby również dać podstawy innym producentom taboru do podważenia przetargu, który był realizowany w reżimie prawa zamówień publicznych - dodała.

Poinformowała też, że PKP Intercity domaga się od producenta Pendolino informacji, kiedy koncern Alstom dostarczy pierwsze pociągi wraz z homologacją pozwalającą na jazdę z prędkością do 250 km/h.

Brakuje torów?

W przesłanym PAP w środę piśmie dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce Nicolas Halamek przyznał, że zobowiązaniem Alstomu jest dostarczenie pociągu osiągającego prędkość maksymalną 250 km/h. Zaznaczył jednak, że problemem wydłużającym proces homologacji jest brak odpowiedniej infrastruktury w Polsce, która umożliwiłaby przeprowadzenie odpowiednich testów.

- Kompletny wniosek na homologację pociągu zgodną z polskim systemem sygnalizacyjnym SHP i europejskim ERTMS poziomu 2 zostanie złożony najszybciej, jak to możliwe. Jednak, by uzyskać zgodność z europejskim systemem ERTMS poziomu 2, niezbędna jest dostępność właściwej infrastruktury kolejowej w Polsce - ocenił. Jego zdaniem "Pendolino jest jednym z najnowocześniejszych pociągów jeżdżących w Europie i nie ma żadnych problemów technicznych".

Komentując to stanowisko Szopowska powiedziała, że Alstom przystępując do przetargu wiedział, jaka jest w Polsce infrastruktura kolejowa. - Jest dla nas niezrozumiałe, dlaczego producent nie złożył do tej pory wniosku obejmującego homologację z prędkością 250 km/h, skoro na terenie Polski istnieje infrastruktura pozwalająca na rozwinięcie znacznie wyższej prędkości, co udowodniono w trakcie testów, kiedy pociąg osiągnął prędkość 293 km/h - stwierdziła.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Kursy na polskich torach mają zacząć w grudniu.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane