• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Pasażerowie skarżą się na odwołane loty

Pasażerowie skarżą się na odwołane loty
Foto: sxc.hu Foto: Odwoływane loty budzą największe niezadowolenie pasażerów

Pasażerowie mają coraz większą świadomość swoich praw. Dowód? 604 skargi od pasażerów linii lotniczych wpłynęły w pierwszym półroczu do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformowała w czwartek jego rzeczniczka Katarzyna Krasnodębska.

Jak poinformowała rzeczniczka ULC, 320 skarg dotyczyło odwołania i opóźnienia lotów, oraz odmowy przyjęcia na pokład. Jest to o 119 mniej niż przez pierwsze sześć miesięcy ubiegłego roku. Zdaniem członków Komisji Ochrony Praw Pasażerów, podróżni mają coraz większą świadomość swoich praw, a przewoźnicy uważniej rozpatrują reklamacje klientów.

W opinii ULC, skarg byłoby jeszcze mniej, gdyby nie kwietniowy wybuch wulkanu na Islandii i związane z tym kłopoty z przewozami lotniczymi. Wówczas przez kilkanaście dni przestrzeń powietrzna nad Europą była zamknięta, odwołano znaczną część lotów.

Odwołali Ci lot? Domagaj się swoich praw

Jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z˙przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.

Nocleg, posiłki, zwrot pieniędzy

W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi się zaopiekować podróżnym, zapewnić posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie dwóch˙rozmów telefonicznych, przesłania dwóch wiadomości faxem lub e-mailem, a także zapewnić nocleg w hotelu, jeżeli wylot będzie następnego dnia. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeżeli przez opóźnienie przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu. Prawo do zwrotu kosztów biletu i odszkodowania ma także pasażer, któremu przewoźnik odmówił przyjęcia na pokład.

Najpierw reklamować potem skarżyć

Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć kopie reklamacji skierowanej do przewoźnika, odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację oraz potwierdzenia rezerwacji na dany lot. Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

mst ram

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane