• rozwiń

Temat: Biznes dla Ludzi

Opóźnienie pociągu pokrzyżowało ci plany? Sprawdź, czy masz szansę na odszkodowanie

"Rosjanie nie wyjdą na ulice. Putin nie ma się czego obawiać" Odtwórz: "Rosjanie nie wyjdą na ulice. Putin nie ma się czego obawiać"
"Rosjanie nie wyjdą na ulice. Putin nie ma się czego obawiać" "Źródło: TVN24 BiS"

Jakie prawa przysługują nam, gdy nasz pociąg ma opóźnienie? Kiedy możemy domagać się odszkodowania, a kiedy zwrotu pieniędzy za bilet?

W programie "Biznes dla Ludzi" w TVN24 BiŚ Paweł Blajer zastanawiał się, czy jeżeli przez opóźniony pociąg straciliśmy np. szansę na pracę (bo nie zdążyliśmy na rozmowę kwalifikacyjną), czy korzystną umowę (bo kontrahent nie mógł na nas poczekać), możemy walczyć o odszkodowanie z przewoźnikiem.

- Musimy udowodnić, że daną kwotę pieniędzy straciliśmy w efekcie opóźnienia. Szkodą może być kwota, którą uzyskalibyśmy w jakiejś transakcji, która byłaby w jakiś sposób niepowtarzalna. Np. jeśli mieliśmy okazję sprzedać samochód korzystniej niż na rynku, to możemy walczyć w sądzie o kwotę "bonusową", którą mogliśmy uzyskać ze sprzedaży, gdyby do niej doszło - tłumaczył Michał Jaskólski, Partner w Kancelarii Świeca i Wspólnicy.

Podkreślał, że przewoźnik, który odpowiadał za opóźniony pociąg nie może tłumaczyć, że problemy wynikają z "siły wyższej". - Całe ryzyko niedoprowadzenia do przejazdu leży po stronie przewoźnika, czyli np. PKP - wyjaśniał mecenas Jaskólski.

Zwrot za bilet?

Osobną kwestią jest zwrot pieniędzy za bilet w przypadku opóźnienia. Tutaj w innej sytuacji są osoby, które jechały pociągiem na trasie międzynarodowej, a w innej te, które poruszały się na terenie kraju.

Te pierwsze, gdy pociąg jest opóźniony o ponad godzinę, mają prawo do całkowitego zwrotu kosztów zakupu biletu (w przypadku rezygnacji z jazdy). Jeżeli pomimo opóźnienia pasażer zdecyduje się na kontynuowanie podróży, to ma prawo do zwrotu 25 proc. ceny - gdy opóźnienie wynosi 1-2 godziny i 50 proc., gdy opóźnienie jest większe niż 2 godziny.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli w chwili sprzedaży uprzedzono nas o możliwych problemach, to nie otrzymamy odszkodowania.

Warto także pamiętać, że w razie ponad godzinnego opóźnienia w czasie podróży na liniach międzynarodowych mamy również prawo domagać się bilety na podróż powrotną. Chodzi darmowy przejazd pociągiem do miejsca, z którego wyruszyliśmy. Pokrzywdzeni pasażerowie mają również prawo do biletu na inną trasę prowadzącą do pierwotnego celu podróży. Ma to umożliwić dotarcie na miejsce z pominięciem trasy, gdzie np. zamarzła trakcja.

To nie koniec praw, o których warto pamiętać przed zimową podróżą międzynarodową. Przewoźnik, który odpowiada za połączenie ma obowiązek zapewnić pasażerom opóźnionego ponad godzinę pociągu posiłek i napoje. Jeżeli podróż się przedłuża mamy też prawo do zakwaterowania - jeśli nocleg będzie konieczny.

W przypadku  pasażerów na trasach krajowych, możliwość ubiegania się o odszkodowanie przysługuje jedynie osobom podróżującym ekspresami i pociągami InterCity. CZYTAJ WIĘCEJ

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane