• rozwiń
    • WIG20 2325.16 +2.13%
    • WIG30 2669.62 +2.08%
    • WIG 59936.46 +1.83%
    • sWIG80 11642.53 +0.69%
    • mWIG40 4064.68 +1.34%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Opli mniej prawie o połowę

Opli mniej prawie o połowę
Foto: TVN24\Archiwum Foto: Z gliwickiej fabryki wyszło prawie o połowę mniej Opli niż przed rokiemn

Kiepsko się wiedzie fabryce Opla. W ubiegłym, 2009 roku, gliwicka fabryka zmniejszyła produkcję niemal o połowę w stosunku do roku 2008. Liczba wyprodukowanych, choć niższa o 43,5 procent, i tak jest wyższa niż oczekiwano w III kwartale. Po pierwszych dziewięciu miesiącach roku spadek był mocniejszy i wynosił 55 procent.

Poprawa w ostatnim kwartale to efekt zwiększenia produkcji za sprawą nowej astry IV - wynika z danych General Motors Poland.

Najwięcej zafiry

Jak podał we wtorek rzecznik firmy Przemysław Byszewski, w minionym roku z taśm produkcyjnych gliwickiego zakładu zjechało 96 tys. 697 samochodów, wobec 171 tys. 644 rok wcześniej. Spadek produkcji spowodowany był przez ogólnoświatowy kryzys finansowy, który w pierwszym półroczu szczególnie dotknął rynek motoryzacyjny.

Ponad dwie trzecie produkcji (63.989) stanowił w ubiegłym roku model zafira. Astry III wyprodukowano 13.009, a nowej astry IV, której produkcja ruszyła w listopadzie ubiegłego roku, 11.235 sztuk. Pozostałe 8.464 egzemplarze to astra II classic, którą wytwarzano w Gliwicach do sierpnia.

Przyspieszyli zimą

Dane za ubiegły rok wskazują, że w samym IV kwartale 2009 gliwicka fabryka wytworzyła ponad 30 proc. całej rocznej produkcji. W poprzednich trzech kwartałach z linii produkcyjnej zjechało łącznie niemal 67 tys. aut. Głównym powodem tego polepszenia było uruchomienie produkcji astry czwartej generacji. Powodzenie tego modelu w dużej mierze zdecyduje o wielkości produkcji fabryki w 2010 r.

GM Europe przedstawiło niedawno prognozę sprzedaży astry IV w tym roku. Na ten samochód, wytwarzany w Gliwicach oraz w brytyjskiej fabryce w Ellesmere Port, złożono ok. 60 tys. zamówień. Producent spodziewa się w tym roku sprzedaży astry IV rzędu 180 tys. egzemplarzy. Nie podano, ile z nich powstanie w Gliwicach.

Wprowadzą trzecią zmianę?

Jak podawali wcześniej przedstawiciele gliwickiego zakładu, rynkowy sukces astry IV powinien oznaczać przywrócenie w tej fabryce pracy na trzy zmiany, zamiast obecnych dwóch. Taka zmiana organizacji pracy dałaby możliwość powrotu do zakładu przynajmniej części tych pracowników, z którymi z powodu kryzysu rozwiązano umowy. W samym Oplu było to ok. 500 osób.

Z linii produkcyjnej gliwickiego zakładu zjeżdża 37-40 aut na godzinę; 25 z nich to nowa astra czwartej generacji. Nowa astra w wersji hatchback (5-drzwiowa) produkowana jest na jednej linii produkcyjnej z pozostałymi gliwickimi modelami - astrą III sedan oraz zafirą. Według przedstawicieli GM, nowa astra jest najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem seryjnym produkowanym w Polsce.

W rekordowym roku 2007 z taśm produkcyjnych gliwickiej fabryki zjechało 187 tys. 265 samochodów.

ktu ram/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane