• rozwiń
    • WIG20 2102.23 +1.85%
    • WIG30 2406.14 +1.71%
    • WIG 56035.15 +1.46%
    • sWIG80 11616.48 +0.39%
    • mWIG40 3778.54 +0.59%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

"Opel to szansa dla Rosji"

Część akcji niemieckiego koncernu Opel przejdzie w rosyjskie ręce. Największy bank detaliczny w Rosji, Sbirebank, obejmie 35 procent udziałów firmy. - Przejęcie części akcji niemieckiego koncernu Opel ma pomóc w restrukturyzacji rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego - powiedział prezes Sbierbanku, German Gref.

Rząd Niemiec ogłosił w sobotę, że kontrolę nad Oplem od amerykańskiego giganta GM przejmie konsorcjum austriacko-kanadyjskiego koncernu Magna i rosyjskiego Sbierbanku. Partnerem przemysłowym konsorcjum będzie fabryka samochodów GAZ z Niżniego Nowogrodu, należąca do zaprzyjaźnionego z premierem Rosji Władimirem Putinem oligarchy Olega Deripaski. Jej głównym modelem była dotąd wołga.

Sbierbank obejmie 35 proc. udziałów w Oplu, a Magnie przypadnie 20 proc. 35 proc. papierów zachowa GM, a 10 proc. dostaną pracownicy Opla.

Szansa dla Rosji

- Jako bank jesteśmy zainteresowani tym, aby przez kupno takich aktywów mógł być zrestrukturyzowany przemysł samochodowy Rosji - powiedział Gref telewizji Wiesti. - Moim zdaniem, jest to dobra szansa dla Rosji, aby za bezprecedensowo niską cenę otrzymać jednego z najbardziej technologicznie zaawansowanych europejskich producentów - ocenił szef Sbierbanku.

Z kolei wiceprezes zakładów GAZ Jelena Matwiejewa oznajmiła, że fabryka jest zainteresowana przeniesieniem technologii i pełnym wykorzystaniem swoich mocy produkcyjnych, co sprawi, że stanie się ona rentowna.

Według Matwiejewej, przygotowania do uruchomienia produkcji Opla w Rosji zajmą 6-9 miesięcy. Konsorcjum zamierza zainwestować w Opla od 500 do 700 mln euro. GM nie otrzyma z tych pieniędzy nawet centa.

Milion aut rocznie?

Fabryka Deripaski chce produkować do 180 tys. samochodów Opla rocznie. W najbliższej przyszłości koncern miałby sprzedawać w Rosji ponad 1 mln aut rocznie i kontrolować 20 proc. rosyjskiego rynku samochodowego.

Eksperci prognozują, że w 2009 roku sprzedaż samochodów osobowych w Rosji spadnie do 1,5-2 mln aut. Zdaniem specjalistów, najpoważniejszym rywalem Opla w Rosji pozostanie AwtoWAZ, którego partnerem strategicznym jest francuski Renault.

Rząd będzie się "bacznie przyglądał"

Rząd Rosji zapewnił, że nie miesza się do transakcji Sbierbanku i fabryki Deripaski z Oplem, jednak bacznie się jej przygląda.

Zakłady GAZ od kilku miesięcy zabiegają o restrukturyzację swojego zadłużenia. Według rosyjskich mediów, najwięksi wierzyciele, w tym Sbierbank i Gazprombank, zgodzili się już na restrukturyzację długów.

Pomoc fabryce obiecał też Putin. Rząd udzielił już zakładom gwarancji kredytowych w wysokości 4 mld rubli (129 mln dolarów), zwiększył zamówienia państwowe o 9 mld rubli (290 mln USD) i przyznał ulgi podatkowe na sumę 2 mld rubli (64,5 mln dolarów).

W 2008 roku straty GAZ wyniosły 5,2 mld rubli (167,7 mln dolarów) przy przychodach 143,1 mld rubli (4,6 mld USD).

Porozumienie w sprawie przyszłości Opla przewiduje, że żadna z czterech jego niemieckich fabryk nie zostanie zamknięta, choć Magna zapowiada, że będzie zapewne zmuszona zredukować liczbę pracowników o około 2,5 tys., z obecnych 25 tys.

jk ram

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane