• rozwiń
    • WIG20 2188.24 +0.40%
    • WIG30 2481.46 +0.42%
    • WIG 57863.03 +0.42%
    • sWIG80 11638.04 +0.42%
    • mWIG40 3734.43 +0.52%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Nowy superpociąg

W obecności francuskiego prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego firma Alstom zaprezentowała w La Rochelle w zachodniej Francji prototyp nowego superszybkiego pociągu AGV. Pocią potrafi pokonać dystans tysiąca kilometrów w ciągu trzech godzin.

AGV (Automotrice a Grande Vitesse - Zespół Trakcyjny o Wielkiej Prędkości) jest rozwinięciem produkowanego dotąd przez Alstom modelu TGV (Train a Grande Vitesse - Pociąg o Wielkiej Prędkości). Od poprzednika odróżnia go brak wyodrębnionej lokomotywy: elektryczne silniki napędowe umieszczone są na osiach poszczególnych wagonów. W jednym składzie może ich być od 7 do 14.

Dzięki temu, że wagony AGV w większym stopniu zbudowane sa z aluminium i materiałów kompozytowych, masa typowego składu wynosi 395 ton - o 35 ton mniej niż pociągu TGV identycznej wielkości. Lżejsza konstrukcja wraz z jej aerodynamicznym dopracowaniem umożliwiła zwiększenie prędkości maksymalnej z 320 do 360 kilometrów na godzinę, choć jednocześnie moc napędu zmniejszono o 15 procent.

Pierwszym użytkownikiem pociągów AGV będzie prywatny włoski przewoźnik kolejowy Nuovo Transporto Viaggiatori (NTV), który zamówił 25 składów za łącznie 650 mln euro, z opcją na dodatkowych dziesięć.

Firma Alstom twierdzi, że kontroluje obecnie 70 proc. rynku pociągów szybszych niż 300 kilometrów na godzinę. AGV ma umocnić jego pozycję wobec dwóch głównych konkurentów - niemieckiego Siemensa i kanadyjskiego Bombardiera.


mkg

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane