• rozwiń
    • WIG20 2190.93 +0.71%
    • WIG30 2523.74 +0.95%
    • WIG 56772.23 +0.81%
    • sWIG80 11473.97 -0.67%
    • mWIG40 3941.03 +1.71%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Nowe paliwo - tańsze i bardziej "eko"

Pierwszy w Polsce dystrybutor z paliwem BIO85 został otwarty dziś w Warszawie. Ten rodzaj paliwa to mieszanka benzyny i bioetanolu, która jest bardziej ekologiczna i tańsza od tradycyjnego paliwa.

BIO85 to benzyna bezołowiowa z domieszką od 70 do 85 proc. bioetanolu. Na świecie takie paliwo bardziej znane jest pod nazwą E85.

Jak podkreślają eksperci, jego produkcja i stosowanie powoduje znacznie mniejsze, niż w przypadku paliw konwencjonalnych, zanieczyszczenie powietrza. Co więcej BIO85 to paliwo dobrej jakości - jest używane np. w amerykańskich wyścigach Indycar i Daytona 500.

Nie bez znaczenia jest też cena nowego paliwa - za litr zapłacimy średnio 30 gr. mniej niż za E95. Jak jednak zauważa w rozmowie z tvn24.pl ekspert rynku paliw Andrzej Szcześniak, paliwo to ma mniejszą wartość energetyczną, więc przejedziemy na nim mniejszą liczbę kilometrów niż na tradycyjnej benzynie.

Już w Warszawie

Od dziś BIO 85 można zatankować także w Warszawie na stacji Orlenu przy ul. Wawelskiej. Uroczystego otwarcia dystrybutora z nowym paliwem dokonał wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak. - Producenci podejmujący tego typu działania mogą liczyć na wsparcie rządu. W tym celu utworzony został Program Promocji Biopaliw i Biokomponentów - zaznaczył Pawlak. To jego resort w kwietniu wydał rozporządzenie dopuszczające BIO85 do obrotu. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami w Polsce można było stosować tylko dwa rodzaje biopaliw ciekłych - czysty ester oraz mieszankę estru z olejem napędowym.

Prezes PKN Orlen Jacek Krawiec podkreślał, że rozpoczęcie pilotażowego programu sprzedaży BIO85 to z jednej strony wyjście naprzeciw wymaganiom Narodowego Celu Wskaźnikowego, a z drugiej - sposób na poszerzenie oferty produktowej. - W przyszłości ten rodzaj biopaliwa ma szansę wspierać naszą realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, który nakłada na firmy paliwowe coraz bardziej restrykcyjne wymogi ilościowe dotyczące sprzedaży biokomponentów. Z drugiej strony branża motoryzacyjna jest coraz bardziej zainteresowana produktami przyjaznymi środowisku, które jednocześnie zapewniają pojazdom bardzo dobre osiągi. Cieszę się, że jesteśmy pierwszą firmą paliwową w Polsce, która wdraża ten innowacyjny produkt - zaznaczył.

Nie dla każdego

Na razie BIO85 ma być dostępne tylko na stacji na Wawelskiej. Testowa sprzedaż paliwa potrwa do końca września. Jeśli zakończy się powodzeniem, Orlen rozważy rozszerzenie oferty na inne stacje.

Dlaczego BIO85 nie jest skazane na sukces? Problem w tym, że to paliwo może być stosowane jedynie w pojazdach wyposażonych w silniki typu Flexi Fuel lub specjalną instalację. Takie samochody mogą być tankowane zarówno tradycyjna benzyną, jak i BIO85. Sprzedaż aut z silnikiem Flexi Fueal prowadzi m.in. Ford, Volvo, Saab, Chevrolet czy Cadillac. Na razie ich popularność w naszym kraju jest jednak minimalna - rocznie sprzedaje się kilkadziesiąt sztuk. Dostęp do BIO85 może jednak zmienić ten stan rzeczy.

bgr/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane