• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Nowe meble, kolacja w restauracji? Może później

Nowe meble, kolacja w restauracji? Może później
Foto: TVN24 Foto: Polacy zaczynają mniej kupować

Konsumenci przestraszyli się spowolnienia i na wszelki wypadek już zaczynają zaciskać pasa. Siedmiu na dziesięciu Polaków boi się kryzysu lub już go odczuwa. W pierwszej kolejności mają zamiar ograniczyć wydatki na meble, AGD i RTV oraz posiłki w restauracjach - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

- Oszczędności w codziennych zakupach wprowadziło już aż dwie trzecie konsumentów – mówi Filip Janicki z firmy Vision SecretClient, która ramach programu jakości obsługi przebadała zachowania 2,5 tys. konsumentów.

Wynik zaskoczył nawet samych badaczy: już siedmiu na dziesięciu Polaków twierdzi, że na własnej skórze odczuwa skutki kryzysu albo przynajmniej zaczyna poważnie się go obawiać. W związku z tym zdecydowali się obniżyć swój poziom życia.

Mniejsze zakupy

Kryzys jako obniżenie poziomu życia oczywiście w pierwszej kolejności odczuwają najmniej zamożni obywatele oraz mieszkańcy wsi i miejscowości liczących do 100 tys. osób. Tutaj mniej lub bardziej drastyczne oszczędności wprowadziło już osiem na dziesięć osób.

Jednak potencjalnych dalszych skutków zawirowań gospodarczych obawiają się niemalże wszyscy po równo, bez względu na zarobki. Mimo to nie odkłada pieniędzy – bo nie ma z czego lub nie wie jak – co trzecia osoba.

– Dwie trzecie konsumentów zdecydowało się za to na oszczędzanie i to w ramach swojej codziennej aktywności, czyli zakupów. Nie tylko zmniejszają wydatki na poszczególne grupy produktów, ale także szukają tańszych zamienników – mówi Janicki.

Rzadziej do sklepu

Największe oszczędności dotknęły wydatków na meble i wyposażenie wnętrz (zmniejszyło je w ostatnich tygodniach aż 69 proc. konsumentów), AGD i RTV (67 proc.) i jedzenie w restauracjach oraz barach (56 proc.). Cięciom poddane zostały także wydatki na kulturę, prasę, książki, multimedia i hobby – połowa Polaków próbuje w ten sposób poprawić wyniki domowych budżetów.

Jedna trzecia zaś ogranicza ilość kupowanego paliwa. – Kobiety, aby zmniejszyć wydatki, starają się rzadziej chodzić do sklepów. Taki środek zapobiegawczy stosuje co trzecia pani – dodaje szef Vision SecretClient.

W efekcie sami klienci zauważyli już, że ich koszyk zakupów w ostatnich tygodniach uległ zmianie. Blisko połowa z premedytacją wybiera tańsze produkty. Co trzecia osoba zrezygnowała z markowych kosmetyków, odzieży i obuwia. – Optymistyczne jest jednak to, że wciąż tylko nieliczni klienci, bo zaledwie 8 proc., zaczęli poważnie oszczędzać na produktach spożywczych. A nawet jeżeli już, to nie ograniczają ilości, a tylko poszukują tańszych zamienników – podsumowuje Filip Janicki.

mac/fac/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane