• rozwiń
    • WIG20 2103.68 -0.21%
    • WIG30 2406.12 -0.16%
    • WIG 56047.39 -0.13%
    • sWIG80 11585.53 -0.05%
    • mWIG40 3753.25 -0.07%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-23 17:15

Dostosuj

Temat: Izrael - Palestyna

Nowa linia kolejowa konkurencją dla Kanału Sueskiego. Strategiczna inwestycja Chin w Izraelu

Nowa linia kolejowa konkurencją dla Kanału Sueskiego. Strategiczna inwestycja Chin w Izraelu
Foto: Shutterstock/ TVN24 Foto: Kanał Sueski to ważna trasa handlowa z Azji do Europy

Groźba bojkotu Izraela, w związku z kryzysem bliskowschodnim, nie odstrasza Chin od inwestycji w nowe połączenie kolejowe przez Izrael. Mogłoby ono stanowić alternatywę dla wciąż niespokojnego Kanału Sueskiego.

Linia kolejowa ma łączyć oddalone od siebie o 300 km Eilat nad Morzem Czerwonym i Ashdod Port nad Morzem Śródziemnym. Jej budowa może być szansą na zdobycie przez Chiny przyczółka w regionie.

Zadowoleni

Premier Izraela Benjamin Natanjahu ma nadzieję, że ostatnia decyzja Rady Ministrów o przyspieszeniu projektu zwanego

"Red-Med" umocni stawiania Izraela na innowacyjność. Z szacunków wynika, że projekt może kosztować ponad 2 mld dolarów i ma trwać pięć lat.

- To pierwszy raz, kiedy będziemy w stanie pomóc upewnić się krajom w Europie i Azji, że mają otwarte połączenie pomiędzy Europą i Azja oraz Azją i Europą - podkreślił Natanjahu.

Ilan Maor, były konsul Izraela w Szanghaju a obecnie szef firmy doradczej, zgadza się z opinią premiera. Jego zdaniem bez pomocy zagranicznej i inwestycji budowa połączenia kolejowego trwałaby wiele lat.

Zdaniem wielu analityków zaangażowanie Izraela w projekt ma charakter bardziej strategicznego sojuszu z Chinami i poprawy połączenia między regionami, niż osiągnięcia korzyści materialnych. Podkreślają też, że w Chinach widać potencjał dla współpracy gospodarczej z Izraelem i innymi państwami regionu. Prawdopodobnie nie jest to ostatnia inwestycja Chin na Bliskim Wschodzie.

Partner numer jeden

Według Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych, Chiny są obecnie dla Afryki partnerem handlowym numer jeden, z obrotem o wartości 120 mld dolarów. Z kolei dla Chin partnerem handlowym numer jeden jest Unia Europejska, więc łatwy dostęp do kontynentu jest dla Państwa Środka bardzo ważny.

Kanał Sueski - będący wodnym łącznikiem między Azją i Europą - od dawna jest punktem spornym między Izraelem a Egiptem. Jest mało prawdopodobne, by sytuacja się zmieniła. Wszystko przez niestabilną sytuację polityczną w regionie.

Z powodu zwiększonego ryzyka rynek ubezpieczeniowy zaleca nawet, aby statki transportowe zamiast korzystać z krótszej drogi kanałem Sueskim okrążały Afrykę.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane