• rozwiń
    • WIG20 2248.81 -0.29%
    • WIG30 2549.06 -0.10%
    • WIG 59141.35 -0.09%
    • sWIG80 11590.53 +0.39%
    • mWIG40 3780.28 +0.56%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Nieważne jakie, ważne za ile

Nieważne jakie, ważne za ile
Foto: TVN24 Foto: Polacy, jak mało kto, nie lubią przepłacać

95 proc. z nas sprawdza cenę produktów, a dla 80 proc. z nas jest ona jest najważniejszym kryterium zakupu - wynika z badania TNS OBOP, na które powołuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Prawie połowa Polaków nie lubi robić zakupów. Co trzeci badany to tzw. niepewny siebie przeciętniak, czyli osoba, która ze względów finansowych nie lubi zakupów i rzadziej je robi - informuje UOKiK. 75 proc. ankietowanych przez TNS OBOP kupuje jedynie produkty z wcześniej przygotowanej listy. Powodem jest ograniczony budżet domowy.

Według Urzędu, 15 proc. dorosłych Polaków to grupa "konsumentów wycofanych". Należą do niej osoby głównie po sześćdziesiątym roku życia, z wykształceniem podstawowym, które nie interesują się zakupami i nabywają tylko najpotrzebniejsze produkty.

Konsument się cywilizuje

Pozytywnym wynikiem badania w ocenie UOKiK jest informacja, że jedna trzecia z nas to tzw. świadomi entuzjaści, którzy lubią zakupy, znają swoje prawa i konsekwentnie rozliczają z ich egzekwowania przedsiębiorców. Przedstawiciele tej grupy przywiązują dużą wagę do marki produktu – jej wizerunku, ale przede wszystkim jakości.

Jedna czwarta badanych uważa, że towar markowy jest lepszy od innych. Znak handlowy ma największe znaczenie przy wyborze sprzętu RTV-AGD, kosmetyków oraz kawy i herbaty. Kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na markę kosmetyków, środków czystości i artykułów żywnościowych. Dla mężczyzn jest ona ważna, gdy kupują odzież, obuwie, sprzęt RTV-AGD oraz artykuły sportowe.

Tylko co piąty konsument lubi zakupy i czuje się pewnie jako uczestnik rynku. Badanie zalicza te osoby do grupy "pewnych siebie pragmatyków". Jeśli osoba z tej grupy kupuje produkt markowy, nie zależy jej na kształtowaniu dzięki niemu swojego wizerunku, ale przede wszystkim na jakości. Często nie zna jednak swoich praw i nie próbuje ich dochodzić. Ulega też wpływowi reklam.


Badanie "Analiza poziomu świadomości konsumenckiej, sposobów podejmowania decyzji konsumenckich i barier utrudniających konsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku" zostało przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie UOKiK, od 16 lutego do 1 marca 2007 roku, na ogólnopolskiej próbie 1000 osób w wieku 18 lat i więcej.

mkg

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane