• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Nietrafiony prezent? Sprawdź, czy możesz go zwrócić do sklepu

Nietrafiony prezent? Sprawdź, czy możesz go zwrócić do sklepu
Foto: sxc.hu Foto: Jeżeli prezenty okażą się wadliwe, to mamy prawo do reklamacji

Blisko 40 proc. Polaków uważa, że nietrafiony prezent można po świętach zwrócić do sklepu - wynika z badania TNS OBOP. Niestety zależy to głównie od dobrej woli sprzedawcy. Wyjątkiem są zakupy, które zrobiliśmy w internecie.

Świąteczne prezenty, które lądują pod choinkami Polaków nie zawsze są trafione. Co zrobić jeżeli podarunek nie przypadł nam do gustu? Niestety nie mamy zbyt wiele możliwości.



- Zwrot albo wymiana towaru są uzależnione od dobrej woli sprzedawcy. Może on uwzględnić naszą prośbę, ale nie musi - twierdzi w rozmowie z TVN CNBC Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W internecie łatwiej

W korzystniejszej sytuacji są osoby, które dostały prezent zakupiony w sklepie internetowym.

- W sklepie wirtualnym jesteśmy lepiej chronieni. Mamy możliwość zwrotu towaru, który nam się nie podoba, w ciągu 10 dni. Takiego samego prawa nie ma kupujący w sklepie tradycyjnym. To wynik różnicy pomiędzy formą tych zakupów. Kupując w internecie nie widzimy fizycznie danego przedmiotu, więc czas na zwrot ma zapewnić nam komfort zakupu - tłumaczy ekspertka z UOKiK.

W czerwcu przyszłego roku klienci e-sklepów będą mieli jeszcze więcej czasu na zastanowienie się, czy zakup im się podoba. - Od czerwca 2014 roku ten czas ma wydłużyć się do 14 dni, bo w życie wejdą nowe przepisy - mówi Cieloch.

Potrzebny paragon

Jeżeli próbujemy przekonać sprzedawcę do zwrotu, bądź wymiany towaru np. na inny rozmiar, to powinniśmy zabrać ze sobą dowód zakupu.

- Najlepiej, gdy św. Mikołaj już w chwili zakupu określił u sprzedawcy ewentualną formę zwrotu - twierdzi Cieloch i dodaje, że jeżeli prezent nam się nie podoba, to musimy wydobyć od "św. Mikołaja" paragon.

- Trzeba z nim udać się do sklepu i tam próbować przekonać sprzedawcę. Bywa jednak, że sprzedawca nie ma dobrej praktyki zwrotu towaru w ciągu np. 10 dni. Wtedy często jest to wynagradzane np. w postaci bonu na zakupy, który możemy wykorzystać w ciągu pół roku - twierdzi.

Prezent nie działa

Gdy podarunek, który znaleźliśmy pod choinką okaże się bublem, to mamy prawo do reklamacji.

- Jeżeli towar jest wadliwy, to powinniśmy go reklamować. Mamy na to 2 lata od chwili zakupu. To prawo przysługuje każdemu konsumentowi, który dokonał zakupu - przekonuje Cieloch.

Często zdarza się, że klienci próbują od razu uzyskać zwrot pieniędzy za popsuty towar. - Prawo zezwala na naprawę lub wymianę towaru. Jeżeli te dwie możliwości nie są możliwe, to dopiero wówczas możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy, czyli rozwiązanie umowy - tłumaczy Cieloch.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane