• rozwiń
    • WIG20 2103.68 -0.21%
    • WIG30 2406.12 -0.16%
    • WIG 56047.39 -0.13%
    • sWIG80 11585.53 -0.05%
    • mWIG40 3753.25 -0.07%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Nieczyste zagrywki kurierów pod lupą UOKiK

Nieczyste zagrywki kurierów pod lupą UOKiK
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: UOKiK kontra kurierzy

- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykrył nieprawidłowości w umowach firm kurierskich - mówi w TVN CNBC Biznes prezes urzędu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. UOKiK przebadał już 30 z nich i zaczął wszczynać postępowania, których liczba cały czas rośnie.

Umowy stosowane przez firmy kurierskie stosują postanowienia zmniejszające odpowiedzialność za opóźnienia lub niedostarczenie przesyłki, czy utrudniające reklamacje – wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - U wszystkich skontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości. Wyniki kontroli świadczą o tym, że pozycja konsumentów na rynku usług kurierskich nie jest zadowalająca - twierdzi Urząd.

Przesłanką do kontroli był fakt, że Polacy coraz częściej korzystają z ich usług, choćby dlatego, że częściej dokonują zakupów w sieci.

Główne grzechy kurierów

Według urzędu, głównym problemem jest brak jasnej informacji o rodzaju świadczonej usługi, czy jest ona traktowana jako usługa pocztowa czy przewozowa. To ważne, bo w przypadku tej pierwszej usługi, to przedsiębiorca określa okoliczności uznania usługi za niewykonaną oraz zasady postępowania reklamacyjnego. Natomiast w przypadku usługi przewozu to prawo przewozowe jasno określa zasady dochodzenia roszczeń.

UOKiK zakwestionował również postanowienia, które utrudniają dochodzenie reklamacji. - Część z analizowanych regulaminów zawierało postanowienia, które ograniczały odpowiedzialność kuriera za utratę, opóźnienie czy też niedostarczenie przesyłki, wyznaczając górną granicę odszkodowania - wyjaśnia UOKiK.

Firmy ograniczają swoją odpowiedzialność za utratę, ubytek i uszkodzenie przesyłki w czasie od przyjęcia jej do przewozu aż do wydania odbiorcy, do odszkodowania w wysokości np. 100 zł. Tymczasem prawo przewozowe mówi, że w przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek zapłacić odszkodowanie do wysokości podwójnej opłaty za transport. W przypadku wystąpienia szkody, firma powinna zapłacić odszkodowanie do wysokości wartości przesyłki.

Według Urzędu kontrowersyjna są też zapisy, które dotyczące terminu, po upływie którego konsument nie może dochodzić swoich roszczeń.

mkg ram

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane