• rozwiń
    • WIG20 2188.20 +0.70%
    • WIG30 2521.46 +0.73%
    • WIG 56753.79 +0.71%
    • sWIG80 11547.10 +0.62%
    • mWIG40 3939.78 +0.74%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Nasze kryzysowe zakupy samochodowe

Nasze kryzysowe zakupy samochodowe
Foto: Skoda Foto: Skoda stała się liderem polskiego rynku motoryzacyjnego

W styczniu kupiliśmy dokładnie 26 824 nowe samochody osobowe - o 5,5 proc. mniej niż w styczniu 2008 roku. Z zagranicy sprowadziliśmy 44 199 aut używanych, o ponad 41 proc. mniej niż w grudniu i o 36,4 proc. mniej niż w styczniu roku ubiegłego - podał instytut Samar.

Pozycję lidera rynku aut nowych zajęła Skoda, której samochody znalazły 2841 nabywców, o 4,7 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Dało to czeskiej marce 10,6 proc. udziału w rynku, o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Na pozycję wicelidera polskiego rynku awansował Fiat, którego auta kupiło 2817 nabywców. To jeden z najwyższych wskaźników wzrostu w gronie dziesięciu najchętniej kupowanych na polskim rynku marek – 12,1 proc. Fiat zwiększył tym samym swój udział w rynku z 8,9 do 10,5 proc.

Trzecie miejsce zajął Opel, którego samochody kupiło 2506 osób, o 17,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział w rynku tej marki spadł do do 9,4 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajęły marki: Volkswagen - 2084 sprzedane auta (wzrost o 20,7 proc. w porównaniu ze styczniem 2008 r.), Toyota - 1812 (spadek o 48,7 proc.), Peugeot - 1691 (wzrost o 11,8 proc.), Renault - 1529 (spadek o 12,3 proc.), Ford - 1426 (wzrost o 1,6 proc.), Honda - 1400 (wzrost o 2,6 proc.) i Citroen - 1 210 (spadek o 16,3 proc.).

Drugą dziesiątkę rankingu otwierają marki koreańskie: Kia (1136 aut, +11,3 proc.) i Hyundai (1 096 szt., +44,8 proc.).

Biedniejemy, to sprowadzamy starsze?

Diametralnie zmieniła się sytuacja na rynku samochodów używanych. W styczniu Polacy sprowadzili „zaledwie” 44 tys. 199 takich samochodów, o ponad 41 proc. mniej niż w grudniu oraz o 36,4 proc. mniej niż styczniu roku ubiegłego.

Główną przyczyną znaczącego spadku prywatnego importu był słabnący złoty. Jednak udział samochodów najstarszych, eksploatowanych ponad 10 lat, wzrósł na koniec stycznia do niemal 48 proc. (44 proc. na koniec ubiegłego roku).

Nadal najpopularniejszą marką wśród sprowadzonych aut używanych pozostaje Volkswagen. W styczniu 2009 roku sprowadzono do kraju ponad 8,11 tys. samochodów tego producenta, o 43,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Dalsze miejsca zajmują: Opel, Ford, Renault, Audi, SEAT, Mercedes, BMW, Peugeot i Mazda.

//sk

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane