• rozwiń
    • WIG20 2255.46 -0.74%
    • WIG30 2551.68 -0.72%
    • WIG 59191.71 -0.51%
    • sWIG80 11545.41 +0.30%
    • mWIG40 3759.27 +0.04%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-08 17:15

Dostosuj

Na prezenty wydamy średnio najwięcej od 15 lat

Na prezenty wydamy średnio najwięcej od 15 lat
Foto: sxc.hu Foto: Hojnie pod choinką

Polacy chcą w tym roku wydać na prezenty najwięcej od 15 lat - wynika ze świątecznego sondażu przygotowanego dla TVN CNBC Biznes przez Instytut Badawczy Pentor.

Średnio na prezenty Polacy wydadzą prawie 299,80 zł. To nowy rekord - kwota jest o 13 złotych wyższa niż przed rokiem. Wydatki różnią się w poszczególnych grupach społecznych. Menedżerowie wydadzą na prezenty dwukrotnie więcej (516,60 zł) niż rolnicy (253,30 zł), emeryci (246,10 zł) i bezrobotni (255,70 zł), a także prawie czterokrotnie więcej niż studenci (139,70 zł). Zasadą jest też, że osoby z wyższym wykształceniem wydają więcej niż te z wykształceniem podstawowym czy średnim.

Najczęściej wybieranym prezentem są kosmetyki (39 proc. respondentów zamierza je kupić). Kolejne miejsca zajmują zabawki (31 proc.), odzież (23 proc.), książki (20 proc.) i słodycze (15 proc.). 18 proc. ankietowanych zamierza nie kupować niczego. To odsetek znacznie większy niż w poprzednich latach. W 2007 r. prezentów nie kupowało 13 proc., a przed rokiem 14 proc.

Podobnie jak przed rokiem

Jeżeli chodzi o łączne wydatki na przygotowania do świąt, 59 proc. ankietowanych planuje utrzymać je na tym samym poziomie, co przed rokiem. Z kolei 14 proc. planuje wydać mniej, a 20 proc. więcej.

Jak wynika z sondażu, 4 proc. gospodarstw domowych zamierza wydać na święta (wyłączając wydatki na prezenty) mniej niż 100 zł, 48 proc. pomiędzy 100 a 500 zł, a 21 proc. pomiędzy 500 a 1000 zł. Powyżej 1000 zł planuje wydać jedynie 2 proc. rodzin. Reszta nie potrafi oszacować, ile będą kosztować ją święta.

Z sondażu wynika, że średnio w tym roku Polacy na Święta Bożego Narodzenia wydadzą 779,40 zł.

Pentor zapytał też Polaków, jaki wpływ ma na ich świąteczne wydatki miał kryzys gospodarczy. Okazało się, że dla 37 proc. wpływ ten był żaden, prawie żaden, lub bardzo mały. Dla 1/3 kryzys miał wpływ "ani mały, ani duży". Z kolei 23. proc. oceniło wpływ kryzysu jaki duży lub bardzo duży.

Sondaż przeprowadzono na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie losowej, ludności kraju w wieku powyżej 15 lat, w dniach 25 listopada - 2 grudnia.

bgr ram/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane