• rozwiń
    • WIG20 2248.81 -0.29%
    • WIG30 2549.06 -0.10%
    • WIG 59141.35 -0.09%
    • sWIG80 11590.53 +0.39%
    • mWIG40 3780.28 +0.56%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Na Okęciu wylądują we mgle i śnieżycy

Na Okęciu wylądują we mgle i śnieżycy
Foto: TVN24 Foto: Nawet gęsta mgła nie przeszkodzi w lądowaniu na Okęciu?

Już od końca stycznia 2010 r. na warszawskim lotnisku Okęcie samoloty będą mogły lądować podczas gęstej mgły lub śnieżycy. Specjalistyczny system naprowadzania maszyn ILS, z podwyższoną kategorią, będzie działał na krótszej drodze startowej.

ILS (Instrument Landing System) jest radiowym systemem nawigacyjnym wspomagającym lądowanie samolotu podczas trudnych warunków atmosferycznych. Pilot za pomocą m.in. odpowiedniej aparatury radiowej, a także świateł na pasie startowym jest w stanie wylądować nawet przy małej widoczności.

Kategoria II zastąpi I

System funkcjonuje w trzech kategoriach. Wszystkie one różnią się tzw. minimalną widzialnością, przy której możliwe jest lądowanie.

Standardem w Polsce jest kategoria I ILS, którą posiada 10 polskich lotnisk. Wszystkie zainstalowane w Polsce systemy ILS pod względem swojej struktury są urządzeniami przystosowanymi do pracy w kategorii II. Chodzi o lotniska w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu.

- Od końca stycznia przewoźnicy powinni lądować już w tej wyższej kategorii - poinformowała rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska. Dodała, że certyfikat dla ILS II kategorii w Warszawie Urząd wyda w pierwszej połowie stycznia.

Na krótszej drodze

Lotnisko w Warszawie ma dwie drogi startowe, a każda z nich wyposażona jest w system ILS. Dotychczas tylko jedno z podejść (dłuższa droga od strony Piaseczna) ma certyfikat kategorii II. Jednak ze względu na występujące zakłócenia w sygnale wysyłanym z urządzenia do samolotów, podejście to od prawie roku jest ograniczone do kategorii I.

Jak zapewnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz warszawski Port Lotniczy, trwają prace nad przywróceniem kategorii II na tym pasie. Zanim jednak to nastąpi, obie instytucje chcą wprowadzenia II kategorii na krótszym pasie (od strony Al. Krakowskiej).

Najwięksi mają najlepiej

Największe lotniska świata dysponują systemem ILS w kategorii trzeciej. Umożliwia on lądowanie samolotów praktycznie przy zerowej widzialności. Jest tak np. w Londynie, Frankfurcie, Tokio, wielu portach USA.

//kdj

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane