• rozwiń
    • WIG20 2159.49 +0.16%
    • WIG30 2447.76 +0.23%
    • WIG 57053.21 +0.27%
    • sWIG80 11481.75 -0.07%
    • mWIG40 3651.94 +0.20%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:42

Dostosuj

Na nowy Centralny jeszcze poczekamy

Na nowy Centralny jeszcze poczekamy
Foto: TVN24 Foto: Stary dworzec Centralny jeszcze postoi

Budowa dworca Centralnego w Warszawie ruszy w 2014 r. i potrwa cztery lata - podała w czwartek PKP. Wcześniej, bo w 2012 roku otwarty zostanie dworzec w Katowicach. Jego przebudowa będzie kosztować 1 mld zł.

PKP mają nadzieję, że do sfinansowania budowy Dworca Centralnego uda się znaleźć prywatnego inwestora. Zanim rozpoczną się poszukiwania dewelopera PKP, chcą rozpisać międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt głównego dworca stolicy - pisze "Gazeta Prawna".

Projektanci będą musieli zaproponować zagospodarowanie całego terenu między ul. Emilii Plater, Al. Jerozolimskimi, ul. Towarową, Złotymi Tarasami oraz al. Jana Pawła II. Kompleks ma się wpisywać w planowaną pierzeję Al. Jerozolimskich, która wyrośnie nad torami od ul. Marszałkowskiej aż do ul. Spiskiej.

350 km/h za 26 mld zł

Jak pisze "Życie Warszawy", z nowego Centralnego, choć nie od razu, pojedziemy superszybkim pociągiem, dla którego przeznaczony będzie jeden z torów. Projekt Kolei Dużych Prędkości (KDP) ma połączyć Warszawę z Krakowem, Poznaniem i Wrocławiem. Linia, na której pociągi będą rozwijały prędkość 350 km/h, powstanie po wybudowaniu nowego Dworca Centralnego. Realizacja KDP wraz z taborem ma kosztować 26 mld zł.

Do 2012 roku dworzec Centralny będzie jedynie modernizowany.

Zobacz na portalu TVNWarszawa.pl, jakie plany wobec warszawskich dworców mają władze miasta

Katowice już za 3 lata

Wcześniej nowego dworca doczekają się mieszkańcy Katowic. Wczoraj PKP podpisały umowę z hiszpańską firmą Neinver, która go wybuduje. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku. Hala dworca oprze się na istniejącej unikalnej betonowej konstrukcji przypominającej kielichy. Stąd pasażerowie dostaną się na perony ruchomymi platformami. Obiekt połączy funkcje: komunikacyjną, handlową i biznesową. Zmodernizowany zostanie także układ drogowy wokół obiektu.

PKP kończą także negocjacje szczegółów umowy z inwestorem w sprawie budowy nowego Dworca Zachodniego w Warszawie, który także ma być gotowy przed Euro 2012. Ostatecznym fiaskiem zakończyło się natomiast poszukiwanie chętnego do sfinansowania nowego Dworca Wschodniego w stolicy - pisze "GP".

bgr//kwj/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane