• rozwiń

Na EURO do Kijowa pociągiem

Na EURO do Kijowa pociągiem
Foto: TVN24 Foto: PKP rozmawia z Ukraińcami

Polskie i ukraińskie koleje planują w przyszłym roku uruchomić połączenie kolejowe, między polskimi miastami a Kijowem i Lwowem, z wykorzystaniem systemu SUW 2000, który pozwala na jazdę po torach różnej szerokości. To element przygotowań do EURO 2012 r.

System SUW 2000 umożliwia pociągom jazdę po torach o różnej szerokości bez konieczności wymiany zestawów kołowych lub wózków w wagonach. Jak podkreślają przedstawiciele PKP, skraca to czas przekraczania granicy z 2–3 godzin do kilkunastu minut.

"Grupa PKP zabiega o to, aby SUW 2000 był dopuszczony do wykorzystywania na torach naszego wschodniego sąsiada i służył lepszemu skomunikowaniu obu państw, nie tylko na EURO 2012, ale również w kolejnych latach. Dzięki temu systemowi, możliwe będzie szybkie i bezpośrednie połączenie kolejowe między miastami polskimi a Lwowem oraz Kijowem" - napisano w komunikacie.

Łatwiej do Kijowa

W tej sprawie prezesi polskich i ukraińskich kolei spotkali się w Warszawie, gdzie podpisali umowę o "wzajemnych rozliczeniach między Kolejami Ukraińskimi a Grupą PKP".

W trakcie EURO 2012 będzie można bezpośrednio dojechać z Warszawy, Wrocławia i Krakowa do Kijowa. Łatwiej będzie także dostać się na Ukrainę z Gdańska oraz Poznania i Szczecina.

Ustalono również, że dworce w Przemyślu i Chełmie będą służyć jako stacje przesiadkowe dla dodatkowych połączeń kolejowych uruchamianych w dniach wzmożonych przewozów związanych z rozgrywkami.

Co to jest SUW?

SUW2000 to polski wynalazek z początku lat 90-tych. Jego autorem jest inż. Ryszard Maria Suwalski. Po raz pierwszy zastosowano go na trasie Warszawa - Wilno w 2000 roku, na polsko-litewskiej stacji granicznej w Trakiszkach. System umożliwia dopasowanie rozstawu kół wagonów kolejowych do różnej szerokości torów. Tory kolejowe w Polsce i większości krajów Europy mają szerokość 1435 mm. Jednak tory w Rosji i krajach byłego Związku Sowieckiego są szersze a ich rozstaw wynosi 1520 mm. Dlatego przy przekraczaniu wschodniej granicy w wagonach pasażerskich wymienia się tzw. wózki, a zawartość wagonów towarowych jest najczęściej przeładowywana. Operacja zmiany wózków i przystosowania wagonów pasażerskich do szerokich torów jest nie tylko uciążliwa ale też czasochłonna. Trwa czasem nawet kilka godzin. Zastosowanie polskiego SUW 2000 skraca czas tej operacji do kilkunastu minut.

bgr/el

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane