• rozwiń
    • WIG20 2173.75 +0.82%
    • WIG30 2463.94 +0.89%
    • WIG 57297.12 +0.70%
    • sWIG80 11452.13 -0.32%
    • mWIG40 3670.47 +0.71%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Media czeka chudy rok

Media czeka chudy rok
Foto: sxc.hu Foto: Internet jako pierwszy podniesie się z kryzysu

Przed graczami na rynku mediów i rozrywki kolejny chudy rok. Pierwszych, początkowo niewielkich wzrostów w tej branży można oczekiwać dopiero w 2010 r. - wynika z najnowszego raportu Entertainment & Media Outlook firmy PricewaterhouseCoopers. Według tych prognoz, tempo wzrostu będzie z roku na rok przyspieszać.

Na razie jednak - według autorów raportu - rynek mediów i rozrywki w skali globalnej czeka roczny spadek wydatków o 3,9 procenta. Dopiero w 2010 r. spodziewany jest minimalny wzrost o 0,4 proc. W kolejnych latach oczekuje się, że tempo wzrostu będzie rosnąć aż osiągnie w 2013 r. poziom 7,1 proc., a wartość globalnego rynku ma wynieść wtedy 1,6 biliona dolarów.

Recesja potrwa dłużej

Nie ma jednak wątpliwości, że w porównaniu z poprzednimi okresami dekoniunktury, obecna recesja potrwa dłużej. Powód? Znacznie poważniejsze spadki oraz ostrzejszy wpływ kryzysu na wydatki konsumentów. Według raportu, wydatki konsumenckie spadną o 1,2 proc. w 2009 r., aby dopiero w 2011 r. odnotować pierwsze wzrosty na poziomie ok. 3,2 procenta.

W branży mediów i rozrywki - z kryzysu najszybciej ma podnieść się Azja oraz Australia i Oceania, gdzie skumulowana roczna stopa wzrostu powinna do 2013 r. wynieść 4,5 proc., dzięki czemu wartość rynku sięgnęłaby 413 mld USD.

Cyfryzacja i szybszy internet

Autorzy raportu podkreślają, że obecny kryzys zaostrzy oczekiwania konsumentów, co z kolei wpłynie na przyspieszenie i rozpowszechnienie migracji w kierunku technologii cyfrowych. Nie dziwi więc prognoza, zgodnie z którą segmenty rynku ściślej związane z technologiami cyfrowymi (np. dostęp do internetu, promocja w internecie oraz platformy telewizyjne) będą się szybciej rozwijały w porównaniu z pozostałą częścią rynku.

Najszybciej rosnącym segmentem ma być rynek mobilnego dostępu do internetu. Już teraz w Polsce coraz większy udział w rynku dostępu do internetu stanowią alternatywni operatorzy - m.in. telewizje kablowe oraz operatorzy telefonii ruchomej. - Obserwujemy ciągły wzrost zainteresowania konsumentów nowymi usługami, które są wiązane przez dostawców w pakiety (...) i oferowane po niższych cenach - zauważa Paweł Wesołowski, starszy menedżer w zespole ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers.

Spadek rynku reklamy telewizyjnej

Autorzy opracowania spodziewają się, że również globalny rynek reklamy telewizyjnej odnotuje w bieżącym roku spadek na poziomie 11,4 proc. Prognozy wskazują na spadek roli anten ogólno-tematycznych na rzecz kanałów tematycznych.

Dlatego wartość reklamy w kanałach tematycznych ma w Polsce w dalszym ciągu rosnąć (poza niewielkim spadkiem w 2009). Jednocześnie wciąż będzie się w Polsce rozwijała telewizja wysokiej rozdzielczości, co znajdzie odzwierciedlenie w rosnącej liczbie programów i kanałów HD.

Natomiast już w 2009 roku w Polsce spodziewane jest uruchomienie pierwszych usług telewizji komórkowej, w których użytkownik będzie miał dostęp do kilkunastu kanałów telewizyjnych oraz radiowych. Rozwój mobilnej telewizji może przyspieszyć organizacja Euro 2012.

mon/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane