• rozwiń
    • WIG20 2192.71 -1.13%
    • WIG30 2492.68 -1.09%
    • WIG 57980.44 -0.93%
    • sWIG80 11578.67 -0.15%
    • mWIG40 3796.67 -0.63%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

LOT pozbędzie się Centralwings

LOT pozbędzie się Centralwings
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: Jacek Kseń o sytuacji w PLL LOT i Centralwings

- Wycofanie się z Centralwings powinno było nastąpić już trzy lata temu - powiedział na antenie TVN CNBC Biznes Jacek Kseń, przewodniczący rady Nadzorczej PLL LOT. Dał także do zrozumienia, że pracownicy spółki będą mogli niedługo liczyć na podwyżki.

Kseń uznał, że inwestycja w utworzenie tanich linii Centralwings było błędem. - W biznesie popełnia się błędy, i to jest normalne. Kilka lat temu liczono, ze Centralwings może mieć sukcesy. Ale w biznesie, dobrym biznesie, powinno się szybko z błędów wycofywać - powiedział szef Rady.

Zdaniem szefa rady LOT-u małą opłacalność Centralwigs można było zauważyć już właśnie trzy lata temu. - I problem polegał na tym, że kiedy było już widać, że ta linia jako tania koncepcja z małą ilością samolotów się nie sprawdzi, trzeba było jak najprędzej się z tego wycofać. Dlatego uważam, że powinno to nastąpić teraz, chociaż wciąż jest to o 3 lata za późno - dodaje Kseń.

W 2007 r. spólka-córka LOT-u miała 73 mln zł straty, a rok wcześniej straciła 65 mln zł. Wcześniej szef Centralwings Waldemar Królikowski przyznał, że firma nie jest w stanie konkurować na rynku z zagranicznymi przewoźnikami, których przybywa.

[WIĘCEJ NA TEN TEMAT]

LOT czeka na Dreamlinera, a pracownicy na podwyżki

Członek rady nadzorczej LOT mówił także o planach spółki w kwestii inwestycji i podwyżek. Linie już 14 miesięcy czekają na pierwszą z zamówionych maszyn Boeing 787 Dreamliner. Kseń uważa, że chociaż opóźnienie nie wpływa negatywnie na kondycję finansową LOT-u, to jednak utrudnia uruchomienie nowych połączeń, głównie na dalekich trasach.

- Jest kontrakt, który jest o tyle dobry dla LOT-u, że w każdym półroczu opóźnienia spada cena, czyli LOT dostanie te samoloty później, ale dostanie je po znacznie niższej cenie. Natomiast w sumie się LOT-owi i tak się opłaci: te samoloty miały być wielkim magnesem handlowym, bo LOT miał być pierwszą linią europejską, który miał na nich latać, to po pierwsze. A po drugie te samoloty potrzebują mniej paliwa i przy rosnącej cenie paliw to jest oszczędność - tłumaczył. Jak podkreślił spółka liczy, że samoloty te będą

konsumować o 1/5 mniej paliwa niż porównywalne maszyny, co przyniesie spore oszczędności.

Na tych oszczędnościach i planach rozwoju siatki połączeń zyskać mogą także pracownicy linii. - Na pewno, przez sam fakt, że siedem lat nie było żadnych podwyżek dla niektórych grup pracowniczych jest sygnałem, ze zmiany płacowe będą musiały nastąpić. One będą zależały od porównań z innymi liniami jak również od możliwościami finansowych w tym roku - powiedział szef Rady.


Jacek Kseń od dwóch miesięcy jest przewodniczącym rady Nadzorczej PLL LOT.

mrw, mkg/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane