• rozwiń
    • WIG20 2107.05 +2.08%
    • WIG30 2412.27 +1.97%
    • WIG 56152.82 +1.68%
    • sWIG80 11597.87 +0.23%
    • mWIG40 3792.51 +0.97%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 15:45

Dostosuj

"Linie lotnicze powinny zwracać pieniądze"

"Linie lotnicze powinny zwracać pieniądze"
Foto: PAP Foto: Połowa lotów w Europie odwołana

- Każda, nawet tania linia lotnicza w UE powinna zwrócić pieniądze za bilet w przypadku anulowania lotu z powodu pyłów wulkanicznych, lub, jeśli pasażer się zgodzi, zaoferować mu inny lot w alternatywnym terminie - przypomniała Komisja Europejska. Polski Urząd Lotnictwa Cywilnego dodaje, że pasażerowie mają prawo do pomocy przewoźników.

- Unijne prawa pasażerów stosują się do wszystkich europejskich linii lotniczych, a także linii lotniczych z państw trzecich, o ile lot miał rozpocząć się na terenie UE - przypomniała na konferencji prasowej rzeczniczka KE Helen Kearns. - Chmura wulkanicznych pyłów jest bardzo znaczącym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów - oświadczył już w czwartek unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas. - Ale nawet w tych wyjątkowych okolicznościach prawa pasażerów gwarantowane w Unii Europejskiej wciąż są stosowane i pasażerowie powinni się domagać ich respektowania.

Nowy bilet albo pieniądze

Kallas przypomniała, że w takiej sytuacji każdy pasażer, który zwróci się do przewoźnika, ma prawo wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu lub otrzymaniem nowego biletu do docelowego miejsca podróży w innym terminie. Ponadto linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia wszelkich informacji na temat praw pasażerów, rozwoju sytuacji i ewentualnych dalszych opóźnieniach. Pasażerom przysługuje też prawo do posiłku, napojów albo hotelu w razie konieczności.

Pasażerowie nie mają natomiast prawa domagać się dodatkowych odszkodowań, które także są przewidziane w prawie europejskim - gdyż loty są odwołane z powodu siły wyższej, a nie z winy przewoźnika.

Dwie rozmowy, dwa faksy, dwa maile

O prawach pasażerów przypomina również rzecznika prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska.
- Pasażerowie, którzy z powodu chmury pyłu wulkanicznego nie mogą kontynuować rozpoczętej podróży, mają prawo do opieki przewoźników - wyżywienia, hotelu, transportu - poinformowała. Wyjaśniła, że przez podróż rozpoczętą należy rozumieć sytuację, w której podróżny wyleciał z jednego lotniska, potem miał międzylądowanie na innym, i nie może kontynuować lotu. Drugi przykład rozpoczętej podróży to sytuacja, gdy podróżny został już odprawiony, ale potem okazało się, że jego lot odwołano.

- Nawet nadzwyczajne okoliczności, takie, jak np. wybuch wulkanu, nie zwalniają przewoźnika z obowiązku zaopiekowania się pasażerem pozostawionym na lotnisku, czyli takim, który już rozpoczął podróż - powiedziała Krasnodębska. Wyjaśniła, że mają oni prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch faksów i dwóch maili, posiłków i napojów na koszt przewoźnika. - Wynika to wprost z rozporządzenia Unii Europejskiej regulującego prawa pasażerów - dodała.

Rzeczniczka zaznaczyła, że każdy chętny może zmienić termin lotu lub oddać bilet i zażądać zwrotu jego ceny.

Loty w niemal całej Europie odwoływane są z powodu chmury wulkanicznego pyłu pochodzącego z islandzkiego wulkanu.

mkg/mtom

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane