• rozwiń
    • WIG20 2183.25 +0.85%
    • WIG30 2470.27 +0.77%
    • WIG 57418.58 +0.69%
    • sWIG80 11429.60 -0.17%
    • mWIG40 3647.38 +0.29%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Kraft Wedla nie zje

Kraft Wedla nie zje
Foto: TVN24 Foto: Dzieki Brukseli Wedel oprze się Kraftowi

Amerykański gigant spożywczy, koncern Kraft, ma wolną drogę do przejęcia brytyjskiego konkurenta, firmy Cadbury - przynajmniej jeśli chodzi o Komisję Europejską. Bruksela uwzględniła jednak polski postulat i postawiła warunek: polska marka Wedel nie zostanie przejęta.

Kratft pierwszą propozycję przejęcia brytyjskiej firmy za ponad 16 miliardów dolarów złożył we wrześniu. I zarząd, i akcjonariusze Cadbury ustosunkowali się do niej niechętnie. Amerykanie jednak nie ustają w zabiegach. Między innymi o zgodę na ewentualną transakcję wystąpili do unijnych organów antymonopolowych.

Ostatnio Kraft Foods sprzedał za 3,7 miliarda dolarów swój północnoamerykański dział produkujący mrożoną pizzę, a pieniądze z transakcji ma przeznaczyć na poprawienie ofery dla akcjonariuszy Cadbury.

Bo Ptasie mleczko walczy z Alpejskim

Bruksela zaś zasięgnęła opinii odpowiednich urzędów w krajach członkowskich. Polski Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że Cadbury ma u nas m.in. markę Wedel, która w naszym kraju jest najsilniejszą, najbardziej cenną i posiadającą najdłuższe tradycje marką wśród słodyczy.

Dotąd z powodzeniem bezpośrednio konkuruje ona właśnie z produktami Kraft Foods: ptasie mleczko Wedla konkuruje z alpejskim mleczkiem Krafta, czekolady Wedla - z czekoladami Milka należacymi do Krafta. UOKiK uznał, że zgoda na przejęcie Wedla znacząco wzmocniłaby pozycję rynkową Kraft Foods w Polsce, podwajając udział tego koncernu w rynku.

Trzeba będzie sprzedać w Polsce i w Rumunii

Urząd sugerował Brukseli nałożenie obowiązku sprzedaży przez Kraft Foods marki Wedel i związanych z nią aktywów. Udzielona właśnie warunkowa zgoda Komisji Europejskiej dla przejęcia angielskiego Cadbury przez amerykański koncern Kraft Foods takie rozwiązanie uwzględnia. Innym warunkiem jest sprzedaż przez Kraft czekoladowego ramienia Cadbury w Rumunii.


Spółka Kraft jest producentem żywności i napojów działającym w ponad 150 krajach. Należą do niej takie marki jak Milka, Alpen Gold czy Toblerone. Cadbury działa w ponad 60 krajach na rynku produkcji i sprzedaży wyrobów czekoladowych i cukierniczych. Jest liderem rynku w Wielkiej Brytanii i Irlandii przede wszystkim dzięki marce Dairy Milk. W takich państwach jak Polska, Rumunia czy Portugalia obecny jest dzięki posiadaniu miejscowych marek.

//sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane